Enhetschef Kompetens- och resursenheten

Marks kommun / Administratörsjobb / Mark
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mark, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Marks kommun i Mark

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop - för det gör vi också.

Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa - både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.

Det här är en tjänst för dig som drivs av utveckling, samarbete och förändringsarbete. Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete där du får vara delaktig i omställningsarbetet mot "Effektiv bemanning" på kompetens- och resursenheten i Marks kommun.

I nära dialog med verksamhetens chefer levererar din enhet hållbara scheman för verksamhetens medarbetare. Det innebär att schemat läggs efter verksamhetens behov, inom ekonomiska ramar, följer gällande lagar och avtal, samt tar hänsyn till medarbetarnas önskemål. Samarbetet med övriga chefer och medarbetare i verksamheterna kommer att vara i stort fokus.

Publiceringsdatum
2024-02-26

Arbetsuppgifter
Som enhetschef leder och fördelar du arbetet samt utvecklar verksamheten mot uppsatta mål. En viktig del i uppdraget är att förvalta en välfungerande enhet och samtidigt hjälpa dina medarbetare att nå sin fulla potential. Det pågår en utredning av en gemensam bemanningsenhet och uppdraget kan komma att breddas om fler förvaltningar i kommunen ska ingå i verksamhetens ansvarsområde.
Konkreta delar i arbetet är:
• Att ansvara för enhetens planerare, rekryterare, systemförvaltare och pedagog utifrån uppdrag.
• Att vara väl införstådd med kommunens, och förvaltningens, gällande bemanningsprocess.
• Att följa upp, utvärdera och justera bemanningsprocessen så att befintliga personalresurser används optimalt.
• Att analysera underlag/statistik för uppföljningar.
• Samverkan med lön/HR för gemensamma rutiner och riktlinjer.
• Samverkan med avdelningschefer och enhetschefer.
• Ansvar för förvaltningens forum för schema- och bemanningsfrågor.
• Ansvar för processen kring rekrytering och uppföljning av timvikarier
• Du har arbetsmiljö- och personalansvar samt budgetansvar för enheten.

Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning som bedöms relevant för tjänsten, meriterande är utbildning inom personal och organisation eller offentlig förvaltning.

Om du har erfarenhet av en likande roll, inom kommunal verksamhet, ser vi det som meriterande. Eftersom verksamheten är inne i en förändring är det en fördel om du har erfarenhet av förändringsledning och samverkan med fackliga organisationer.
Det finns stor sakkunskap i gruppen men vi ser gärna att du har arbetat med schema- och bemanningsfrågor tidigare. Tillsammans med dina medarbetare arbetar du för att finna och ta de vägar som behövs för att nå gemensamma mål inom förvaltningen så väl som för kommunen i stort.

Du behöver vara öppensinnad och mottaglig för ny input. Du är en god kommunikatör och organiserar och planerar ditt arbete väl. Du har också förmågan att bibehålla ett gott humör vid press och motgångar. Du är påläst inom området, omvärldsbevakar och fyller på med ny kunskap.
Du tar aktivt initiativ i sociala sammanhang och har förmågan till diplomati med ett lyhört förhållningssätt. Du tycker om att analysera och kan se delarnas betydelse för de långsiktiga strategierna.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av olika schemaläggningssystem och personalsystem, meriterande är Time Care Planering och Pool samt Personec (Visma).

För denna tjänst behöver du behärska det svenska språket i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.

Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete-och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg.

Första intervju sker: 18 mars, digitalt
Slutintervju sker: 2 april, fysiskt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C177706".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Marks kommun (org.nr 212000-1504)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Marks Kommun

Kontakt
Verksamhetschef Kompetens och Resursenheten
Åsa Lidström
asa.lidstrom@mark.se

Jobbnummer
8495537

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Marks kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Marks kommun: