Enhetschef inom socialtjänst

Västerås stad / Sjukvårdschefsjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås stad i Västerås, Köping eller i hela Sverige

Jobba med det viktigaste. Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och väl fungerande stad där framtidstro står i centrum. Välkommen till en arbetsplats full av liv.

Publiceringsdatum
2013-02-06

Arbetsuppgifter
Vi söker enhetschef till en nyinrättad enhet inom socialkontor Barn och ungdom med ansvar för uppföljning av barn och ungdomar placerade i familjehem.

Västerås stads Socialkontor Barn och ungdom vänder sig till barn och ungdomar i åldern 0-20 år och deras föräldrar. Socialkontoret har i uppdrag att utreda ansökningar och anmälningar rörande barn och ungdomar samt besluta om olika insatser enligt Sol, LVU, LuL mm. I uppdraget ingår också att rekrytera familjehem och kontaktpersoner samt följa upp alla placeringar av barn och ungdomar i familjehem/samhällsvård. Vi har delat socialkontoret i två enheter och söker en enhetschef till enheten för rekrytering av familjehem och uppföljning av de barn och ungdomar som placerats.

Västerås stad har en beställar- och utförarorganisation där sociala nämndernas förvaltning har en beställarfunktion. Från 2013 är all myndighetsutövning tillhörande de tre sociala nämnderna organiserad i ett gemensamt verksamhetsområde innehållande socialkontoren samt enheter för biståndshandläggning med en gemensam myndighetschef under direktören.

Målsättning för socialkontor Barn och ungdoms verksamhet är att enskildas delaktighet, självbestämmande och integritet ska prägla insatserna. Myndighetsutövningen ska vara rättssäker och korrekt med ett respektfullt bemötande. Enskilda ska vara delaktiga i handläggningen och barns rätt enligt FN:s barnkonvention ska vara vägledande i arbetet.

Som enhetschef arbetar du direkt under myndighetschefen och har ett totalansvar för verksamhet,
medarbetare, ekonomi och det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp samt kommer att ha ett mycket nära samarbete med den andra enheten inom socialkontoret. Enheterna är placerade i gemensamma lokaler. Uppdraget innebär också ett nära samspel med andra enheter inom förvaltningen samt med andra huvudmän.

Enheten är under bildande och en central uppgift blir att tillsammans med medarbetarna skapa ett fortsatt gott samarbete externt och internt. Verksamheten bedrivs utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Vi lägger stor vikt vid fortsatt kvalitetssäkring och metodutveckling och har sedan 2009 BBIC-licens. Viktiga uppdrag blir att driva utvecklingsarbetet för familjehemsvården utifrån nya nationella krav samt att leda ett lokalt projekt med målsättning att utveckla en egen konsulentstödd familjehemsvård. Enheten kommer att ha ca 45 medarbetare inklusive 4 konsulenter/arbetsledare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som drivs av barn- och ungdomsfrågor och vill arbeta med utveckling och spännande utmaningar. Du har socionomexamen och en bred kunskap inom området barn och ungdom och erfarenhet från olika arbetsområden inom verksamheten individ och familj. Arbetet kräver att du har gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och ungdom samt mycket goda kunskaper om evidenbaserade metoder som idag används inom verksamheten.

Arbetslivserfarenhet som chef och goda ledaregenskaper är en förutsättning samt att du är mål- och resultatinriktad och har förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbeten och kan entusiasmera och leda dina medarbetare mot uppställda mål. Det är viktigt att du är tydlig med god förmåga att kommunicera budskap och förväntningar. Du arbetar strukturerat, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.

Som person har du en god samarbetsförmåga och en personlig mognad och hanterar utmaningar med trygghet och stabilitet. Du har fokus på klienterna och mod att stå för fattade beslut och att våga föra svåra samtal. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Ses som meriterande:
• Om du har arbetat aktivt med budget och uppföljning
• Arbetat med avtal inom verksamhetsområdet
• Erfarenhet av processorienterat arbetssätt
• Utbildning i ledarskap
• Vidareutbildning inom området

Välkommen med din ansökan!

Besök gärna www.jiv.se, som ger dig information om staden och vilket stöd Medflyttarakademin kan ge till dig och din respektive vid eventuell flytt till Västerås.

För att möta morgondagens utmaningar eftersträvar Västerås stad mångfald och välkomnar sökanden med olika bakgrund.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-02-22
Är du intresserad av att söka tjänsten? Då ber vi dig att söka via "Sök jobbet här"- funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ange följande referens när du ansöker: A314921
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Myndigetschef Gunilla Westberg 021-39 22 32
Rekryteringskonsult Eva Sundqvist Härdevik 076-569 42 34

Facklig kontakt
SSR Elisabeth Mattsson 021-39 83 76
Vision Irene Larsson 021-39 27 10

Företag
Västerås stad

Adress
Västerås stad
72187 VÄSTERÅS

Jobbnummer
1459508

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västerås stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås stad: