Enhetschef inom myndighetsgemensam kontroll Arbetsmiljöverket

Experis AB / Chefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige

Vill du vara med och bygga nytt och vidareutveckla en myndighet som utifrån visionen om att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Då kan detta vara någonting för dig!

Nu satsar vi ytterligare på att motverka arbetslivskriminalitet och söker därför en kommunikativ samt utvecklingsinriktad enhetschef med helhetssyn till avdelningen för myndighetsgemensam kontroll.

Diarienummer: 2022/022384

Avdelningens uppdrag
Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll arbetar bland annat med utstationeringsfrågor samt ansvarar för myndighetens arbete med att såväl själv som tillsammans med andra myndigheter motverka arbetslivskriminalitet. I vårt arbete har vi också en del internationella kontakter. Avdelningen är placerad i Mölndal och kommer från och med september 2022 att successivt expandera till ett sjuttiotal medarbetare och fem chefer.

Ditt nya arbete
Du kommer att jobba med ett samhällsviktigt uppdrag där vi arbetar för en säker och trygg arbetsmiljö för alla i Sverige. Arbetet innebär att du - utifrån samordning, tydlighet och balans - planerar, leder och håller ihop den verksamhet omfattande ett femtontal medarbetare, varav några tillknutna från andra avdelningar, vid kontoret i Mölndal som bland annat arbetar med utstationeringsfrågor och samordning av arbetet mot arbetslivskriminalitet så att verksamheten bedrivs effektivt och enhetligt. Du har ansvar för resultat, budget-, personal- och arbetsmiljöfrågor. I rollen ingår också att ibland fatta snabba och ibland obekväma myndighetsbeslut.

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

En del resor och övernattningar såväl nationellt som internationellt kan förekomma.

Som ledare motiverar, entusiasmerar och skapar du förutsättningar för att vi med vårt uppdrag i fokus utvecklas och skapar en än större samhällsnytta. Vi har samverkansavtal inom myndigheten och i din roll ingår även att kontinuerligt utveckla samarbetet med arbetstagarorganisationerna inom regionen. Du företräder också verksamheten externt, exempelvis i samverkan med myndigheter och andra organisationer samt i kontakter med media.

Vi söker dig som har
• för funktionen relevant högskole-/universitetsexamen
• minst tre års aktuell ledarerfarenhet med budget-, personal- och arbetsmiljöansvar
• flera års erfarenhet av att med goda resultat ha arbetat mål- och resultatinriktat
• ledarerfarenhet med chefsansvar från en komplex organisation
• erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
• god förmåga i det svenska och engelska språket i både tal och skrift
• B-körkort eftersom resor i tjänsten kan förekomma

Personalsäkerhet
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att det för anställning finns krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning med bland annat registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Publiceringsdatum
2022-04-20

Dina personliga egenskaper
Du är en positiv och entusiasmerande ledare, har mycket god kommunikativ förmåga och beslutsförmåga samt god förmåga att skapa resultat. Du har också en god strategisk och analytisk förmåga, är lätt att samarbeta med, ser och söker lösningar och har ett coachande förhållningssätt.
Vid vårt urval kommer vi att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Det är meriterande om du har
• kunskap inom området arbetsmiljö och/eller arbetsmiljölagstiftning
• ingått i ledningsgrupp på strategisk nivå
• erfarenhet från en stor och komplex organisation inom verksamhetsområdet arbetsmiljö
• erfarenhet av samverkan med andra myndigheter
• erfarenhet som arbetsmiljöinspektör eller motsvarande myndighetsutövning
• erfarenhet av ett processorienterat arbetssätt
• chefs- och ledarskapsutbildning

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som chef och är för närvarande placerad vid Flöjelbergsgatan 2A i Mölndal. Anställningen innefattar förtroendearbetstid och vi tillämpar individuell lönesättning. Provanställning om sex månader kan komma att bli aktuellt.
Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor
Arbetsmiljöverket samarbetar i denna rekrytering med Jefferson Wells och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.

För mer information kontakta Jefferson Wells chefsrekryteringskonsult Camilla Rippe på tel: 031-61 72 67

Rekryterande chef är Arne Alfredsson. Fackliga kontaktpersoner är Stefan Lennartsson, Saco, Marita Jonsson, ST, och Jenny Bengtsson, Seko. Samtliga nås på Arbetsmiljöverkets telefon 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast 8 maj 2022.

OBS: Ansök genom att klicka på länken nedan:

https://av.easycruit.com/vacancy/2928133/172577?iso=se

Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Experis AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4ad7d069-dece-".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Experis AB (org.nr 556855-1104)

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket

Kontakt
Camilla Rippe
+46703770138

Jobbnummer
6555542

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: