Enhetschef inom biståndsbedömning för Funktionsnedsatta

Strängnäs kommun, Biståndshandläggning / Sjukvårdschefsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Biståndshandläggning i Strängnäs

Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 300 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål.
Kommunens 33 500 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åkers Styckebruk och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm tar du dig på mindre än en timme.

Socialkontoret i Strängnäs kommun genomför ett stort förändringsarbete för att rusta inför framtidens utmaningar, t.ex. utökas verksamheten inom Myndighet och bistånd för att bli en organisation som klarar dagens, men också morgondagens krav.
Åren 2020-2040 förväntas personer som är över 85 år öka med 67 % . Även antalet personer med funktionsnedsättning väntas öka. En sammanslagning avseende Socialkontorets myndighetsutövning ska utredas under mars 2015. Ett resursfördelningssystem är under införande inom området funktionsnedsatta och ska införas inom äldreomsorgen. ICF/ÄBIC ska införas inom hela verksamhetsområdet. Inom hemtjänstens område tillämpas LOV (Lagen om valfrihet).

I verksamheten Myndighet och bistånds uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättsäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling.

Vi är idag 19 medarbetare som arbetar med biståndsbedömningar och vårdplaneringar inom äldreomsorg och funktionsnedsatta. Myndigheten utfärdar tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst samt fattar beslut om bostadsanpassning. Vi arbetar tillsammans i grupper och samverkar också med andra funktioner.

Publiceringsdatum
2015-01-29

Arbetsuppgifter
Vill du bidra till rättsäker myndighetsutövning med medborgarens behov i centrum tillsammans med engagerade medarbetare?

Då vår verksamhet befinner sig i ett starkt utvecklingsskede välkomnar vi nu en ytterligare chef till vår verksamhet. I nära samarbete med verksamhetschefen förväntas du som enhetschef skapa riktning, se helheten med delarna och ge energi i vårt arbete med biståndsbeslut. Du kommer att ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp och ansvara för myndighetsutövning avseende insatser inom kommunal psykiatri och LSS samt bostadsanpassning, färdtjänst och riksfärdtjänst. Operativt arbete ingår också i dina arbetsuppgifter. Du kommer att ha budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för sju medarbetare.
Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en organisation som arbetar med ständiga förbättringar. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan.

Vi använder oss av verksamhetssystemet Treserva. Vi arbetar i en värdegrundstyrd organisation och vi strävar efter ständiga förbättringar.

Kvalifikationer
Du har socionomexamen alternativt annan högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

För att vara framgångsrik i rollen som enhetschef ser vi att du sätter medborgaren och brukaren i första rummet. Som ledare är du prestigelös, lyfter fram och uppmuntrar medarbetarnas initiativ. Du agerar som förebild och lever som du lär. Du tränar och coachar dina medarbetare i viktiga färdigheter.
Din förmåga att vara ett stöd till medarbetarens egen utveckling är starkt kopplat till hur väl du lär känna alla medarbetare och den närhet du har till verksamheten.
Du formulerar tydliga, utmanande och realistiska mål och skapar rutiner för uppföljningar som ger förutsättningar till nytt lärande.
I ditt ledarskap lyfter du fram betydelsen av att skapa arbetsglädje och en god arbetsmiljö där arbetslagets samlade styrka att stödja varandra är viktigt.
Du lyfter fram och synliggör resultat, ger beröm och konstruktiv kritik vid avvikelser. Din utgångspunkt när det uppstår avvikelser och fel är inte att leta syndabockar utan att tillsammans med medarbetarna analysera vad som hänt och gemensamt besluta om förbättringsåtgärder.

Giltigt körkort med B-behörighet erfordras.
Du förväntas vara väl förtrogen med de processer du kommer att ansvara för:
• har erfarenhet av arbete i offentlig sektor/ politiskt styrd organisation, gärna inom socialtjänstens ansvarsområde
• har erfarenhet av biståndsbedömning eller annan myndighetsutövning
• har erfarenhet av att vara chef
• ha erfarenhet om lagstiftningen och ansvarsområdet

ÖVRIGT
Som sökande ber vi dig att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Arbetstiden är rökfri. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast efter överenskommelse., upphör: Provanställning kan eventuellt tillämpas.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-17
Ange följande referens när du ansöker: 26/15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Jäderlund, Verksamhetschef 0152-295 84
Kristiina Söderlind, Personalchef 0152-29165

Facklig kontakt
Barbro Karlsson, Vision 0152-291 91
Charlotte Wagner, SSR 0152-29638

Företag
Strängnäs kommun, Biståndshandläggning

Adress
Strängnäs kommun, Biståndshandläggning
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 Strängnäs

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2147539

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Biståndshandläggning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Biståndshandläggning: