Enhetschef inköp.
Svenska Kraftnät / Inköpar- och marknadsjobb / Sundbyberg
2023-03-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef inköp." (publicerad 2023-07-10) ⬅️
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du leda vårt team som jobbar med inköp av Stationer och Underhåll?
Då kanske du är vår nästa Enhetschef!
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Enhetschef Inköp erbjuds du ett av Sveriges viktigaste inköpsjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap samt fastighet och hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
• är Du en av dem?
Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)
Om tjänsten
Tjänsten som Enhetschef innebär att du leder inköpsverksamheten för stationer och underhåll, vilket omfattar kategorierna stationer (AC-stationer, HVDC-stationer, GIS-stationer, FACTS, kontrollanläggningar), kraftprodukter samt underhåll av våra anläggningar. Affärsformerna utgörs till stor del av entreprenader men också av direkta produkt- och tjänsteinköp. Som enhetschef ansvarar du för att resursplanera, stödja och leda arbetet med kategoristyrning, upphandlingar och leverantörsutveckling.
Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.
De största utmaningarna i rollen är att utveckla inköpsstrategier och arbetssätt för att möta verksamhetens behov av upphandling, effektivisering och ledtidsförkortning samt säkra leverantörskapacitet för en expansiv ökning av mängden anläggningsprojekt. Du ansvarar också för att säkerställa resursplanering som möter verksamhetens behov av inköpsstöd.
Enheten består av cirka 10 medarbetare (anställda och konsulter).
Som enhetschef inköp stationer och underhåll rapporterar du till avdelningschefen för inköp och är ingår i ledningsgruppen för inköp.
Du arbetar nära andra nyckelintressenter i beställarorganisationen, och sitter också med i ledningsgrupperna för stationsprojekt.
Som Enhetschef kommer du att få rika möjligheter att utvecklas inom såväl inköp i sig som inom ledarskap och kommer att kunna utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Om dig
1) Personliga egenskaper
För att trivas i rollen ser vi att du har förmågan att arbeta ur ett affärsmässigt perspektiv vilket bl.a. innebär att du förstår och tillämpar affärsmässiga principer och fokuserar på att skapa störta möjliga värde för verksamheten.
Vidare är det viktigt att tänka strategiskt och ha ett brett perspektiv på frågor man ställs inför. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar sina handlingar till detta.
Eftersom detta är en chefsbefattning ställer vi stora krav på ledarskapsförmågan så för att bli framgångsrik i rollen som Enhetschef är det viktigt att du har förmågan att leda, motivera och förse andra med de befogenheter som krävs för att vi så
effektivt som möjligt ska kunna nå våra gemensamma mål. Du måste även kunna samordna grupper och blir en bra referenspunkt för andra. Sist med inte minst skapar du engagemang och delaktighet genom ditt sätt att leda.
Svenska kraftnät befinner sig i stark tillväxt just nu så du måste ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ha förmågan att snabbt ändra ditt syn- och förhållningssätt.
För att trivas måste du ha förmågan att se möjligheterna i förändringar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.
2) Skallkrav.
Vidare ser vi att du har akademisk utbildning som civilingenjör, ekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Du har även erfarenhet av:
Strategiskt inköp i minst 5 år.
Att arbeta som chef med personalansvar.
Inköp i teknisk miljö eller inom tekniktung infrastruktur.
Att i en ledande position driva tvärfunktionellt arbete och att strategiskt utveckla verksamhet.
Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.
3) Meriterande krav
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
Offentlig upphandling inom LOU/LUF.
Energibranschen.
Entreprenadkontrakt.
Bra att veta
Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
Arbetet sker i huvudsak på kontoret.
Viss möjlighet till distansarbete baserat på verksamhetens behov.
Resor förekommer i viss utsträckning i denna tjänst.
Sista ansökningsdag 12 april 2023.
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
I denna rekryteringsprocess tillämpas personlighetstester.
Kontakta gärna rekryterande chef Karin Edin, tel. nr. 010-475 84 22 alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson,
tel. nr. 010-350 91 49 för mer information.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning i säkerhetsklass 1 och 2 krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Ersättning Normala villkor
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-04-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 7548674
Observera att sista ansökningsdag har passerat.