Enhetschef, Hemtjänsten

Strängnäs kommun, Ordinärt boende / Sjukvårdschefsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Ordinärt boende i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Nu söker vi en enhetschef som vill vara med och leda Strängnäs kommuns hemtjänst in i framtiden, som är beredd på att anta de utmaningar vi ställs inför i en tid av omställning och förändring samt vara en del av införandet av digital teknik.

Vill du vara en del av att knyta ihop både kvalité för brukarna med en god arbetsmiljö för medarbetarna? Är du modig och tycker om att arbeta tillsammans med andra, leda dig själv och medarbetare utifrån gemensamma ramar? Kan du kommunicera på en nivå som alla förstår och som skapar ett klimat som främjar deltagande och engagemang? Låter detta intressant, tveka inte att söka!

Hemtjänsten inom Strängnäs Kommun består idag av 3 geografiska områden samt larm och nattpatrull. Vi kommer nu att utöka vårt verksamhetsområde med en enhet och en enhetschef under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Varje enhet kommer att ha ca 30-35 medarbetare. Strängnäs äldreomsorg består av en verksamhetschef, två områdeschefer varav en ansvarar för särskilda boenden och en för hemtjänst och bemanningsenhet. I hemtjänstens ledningsgrupp finns 4 enhetschefer. I mars månad beslutade Kommunfullmäktige att påbörja en avveckling av LOV och påbörja arbete med att införa LOU för hemtjänsten vilket innebär att hemtjänsten står inför en förändringsresa fram till 2024.

Strängnäs kommuns enhetschefer får vid anställning möjlighet till ledarskapsutvecklingsprogram och andra interna utbildningar. Kommunen erbjuder friskvårdsersättning.


Publiceringsdatum
2022-06-02

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål, tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både operativa och strategiska frågor som rör både din del av verksamheten och enheten som helhet.

Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning utefter fastställd budget. Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. Till din hjälp i det dagliga arbetet har du en samordnarfunktion samt möjlighet till att arbeta med ombudsroller samt specialistkompetenser.

Ditt ledarskap ska syfta till att våra brukare får en god och personcentrerad vård och omsorg med god kvalité. Vi vill att du delar våra goda värderingar som innebär att ledarskapet bidrar till att skapa meningsfullhet för brukarna, medarbetarna och alla våra samverkanspartners. Som chef i verksamheten är du närvarande, engagerad och en del av teamet. Du känner till och kan praktisera ledarskapet som syftar till att skapa begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet som leder till samsyn hos alla medarbetare kring vårt gemensamma uppdrag och mål.

Vi förväntar att du leder och styr ditt ansvarsområde i verksamheten resurseffektivt och med hög kvalitet mot uppsatta mål. Du ser kvalitetsarbete som en självklar arbetsuppgift
Ditt ledarskap är tydligt, professionellt och förutsägbart. Tillsammans med medarbetare och arbetsplatsombud arbetar du för att skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Vi arbetar ständigt för en hög frisknärvaro.


Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en relevant akademisk högskoleutbildning, exempelvis som socionom, socialpedagog, beteendevetare och eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• har goda kunskaper inom området äldreomsorg/hemtjänst, aktuella lagstiftningar samt ekonomi och arbetsrätt
• har en vana att arbeta med samt implementera digitala verktyg.


Dina personliga egenskaper
• självgående och initiativtagande med en god samarbetsförmåga
• trygg, stabil och har självinsikt
• tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. Sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat
• besitter förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål
• skapar engagemang och delaktighet
• visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det.

Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av arbete i ledande befattning är meriterande
• har körkort med behörighet B
• har erfarenhet av samverkan med fackliga representanter.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att bli aktuellt.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Ordinärt boende

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "272/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Ordinärt boende

Kontakt
Områdeschef
Åsa Eriksson
asa.eriksson@strangnas.se
0152-299 24

Jobbnummer
6705883

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Ordinärt boende

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Ordinärt boende: