Enhetschef Förvaltning av fondtorget

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet

I Pensionsmyndighetens uppdrag ingår att administrera premiepensionen och tillhandahålla pensionsspararna ett fondtorg. Pensionsmyndigheten kommer under 2018 att få ett nytt uppdrag med syfte att förbättra konsumentskyddet inom premiepensionen. Med anledning av detta har vi omorganiserat vår fondverksamhet och bildat en ny avdelning. Vi söker nu tre enhetschefer till den nyinrättade fondtorgsavdelningen på Pensionsmyndigheten.
Enheten Förvaltning av fondtorget fokuserar på förvaltningen av fondtorget, med tydligt fokus på kvalitet och konsumentskydd. Enheten ansvarar för förvaltning och utveckling av det avtal som reglerar fondförvaltarnas deltagande på fondtorget, samt för kontroll och granskning av fonder och fondförvaltare som vill medverka på premiepensionens fondtorg. Enheten ansvarar även för hanteringen av fondärenden och för riskhanteringsfrågor.



Du har personal- och budgetansvar för 7-10 medarbetare, ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Du har tillsammans med avdelningschefen och de andra enhetscheferna, ett helhetsansvar för att avdelningens mål nås. I detta ligger att medverka i såväl avdelningens som i myndighetens utvecklings- och förändringsarbete. Du ansvarar för att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, effektivitet och kostnadsmedvetenhet.
Som enhetschef tillämpar du ett aktivt och närvarande ledarskap där du kvalitetssäkrar och utvecklar verksamheten. Du skapar genom ditt ledarskap förutsättningar för en arbetsmiljö som underlättar delaktighet, ansvarstagande och engagemang hos medarbetare. Verksamheten kräver ett gott tvärfunktionellt samarbete och du ansvarar för att utveckla samverkansformer såväl internt på enheten som med andra delar av myndigheten.
Arbetet innebär att du leder, fördelar, prioriterar och följer upp arbetet inom enhetens sakområden.
Kvalitetssäkring, upprätthållande av en betryggande intern styrning och kontroll samt verksamhetsutveckling och stöd till övriga medarbetare inom verksamhetsområdet är andra viktiga delar av ditt uppdrag. Tillsammans med övriga enhetschefer och avdelningschefen säkerställer du att nya rutiner och processer implementeras och efterlevs. I arbetet ingår löpande kontakter med fondförvaltare, Finansinspektionen och andra externa parter.


Publiceringsdatum
2018-01-17

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, exempelvis inom ekonomi, juridik eller liknande och som har flerårig erfarenhet från en personalledande position.

Du har erfarenhet av arbete inom fonder, pensioner och/eller privatpersoners sparande - antingen inom den finansiella sektorn eller vid myndighet.
Du har också:
• kunskap om relevanta finansiella regelverk såsom de regelverk som gäller för värdepappersbolag, fondbolag eller liknande
• god kunskap om fondbolags centrala processer och moderna finansiella riskmodeller samt kunskap om regulatoriskt arbete inom fond-, finans- eller försäkringsbranschen
• erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
• erfarenhet av arbete med verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete med kravställning på IT-stöd samt av att arbeta i samverkan med både interna och externa parter för att åstadkomma resultat.
• god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.

Dina egenskaper
Vi söker en chef med goda ledaregenskaper och en förmåga att skapa goda relationer såväl internt som externt.
Du har förmåga att kraftsamla alla medarbetare att delta i utvecklingen av verksamheten och driva mot uppställda mål. Du bör vara analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten samt ha en vilja och förmåga att fatta beslut. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du motiveras av att bidra till samhällsnytta!

Övrig information
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

Tjänsten är placerad på vårt kontor i Stockholm där vi sitter i moderna lokaler i Hornstull.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta t.f. avdelningschef Ole Settergren, tel. 010-454 22 90.

Fackliga representanter Won-Kyung Chung, Saco, 010-454 21 41 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-11
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2018-3
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
3910079

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: