Enhetschef för upphandlingsenheten

Stockholms stad, Projektavdelningen / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Projektavdelningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar, salutorg, partihandelsområden och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Vi har cirka 150 medarbetare och verksamheten är organiserad i fyra avdelningar och en kommunikationsstab. Vi sitter i moderna lokaler, ca tio minuters promenad från Centralstationen.

Upphandlingsenheten
Fastighetskontorets investeringsvolym kommer att utökas kraftigt de kommande åren, och det innebär att upphandling är och kommer att vara en strategiskt viktig funktion. Därför bildar vi nu en ny upphandlingsenhet som ska ansvara för fastighetskontorets upphandling av varor, tjänster och entreprenader. Merparten av upphandlingarna är kopplade till tjänster och entreprenader inom fastighets- och byggsektorn.

Främst ansvarar upphandlingsenheten för upphandlingar som är verksamhetsgemensamma, d.v.s. för alla typer av ramavtal, drifts- och underhållsavtal. Utöver detta medverkar enheten som stöd i framförallt större och/eller komplicerade projektspecifika entreprenad- och tjänsteupphandlingar. Enheten ansvarar även för utveckling och implementering av kontorets upphandlingsprocess enligt ISO-standard, inklusive strategier, riktlinjer och anvisningar. Detta gäller även för förvaltning och utveckling av kontorets IT-stöd inom området. Som stöd i arbetet används elektronisk upphandling via verktyget Visma TendSign.

Publiceringsdatum
2016-03-17

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för upphandlingsenheten arbetar du både operativt med att stötta medarbetare och organisation i frågor kring upphandlingar och LOU, och strategiskt med att driva och utveckla upphandlingsarbetet på kontoret. Upphandlingsenheten är en nyinrättad enhet och chefsrollen är ny för organisationen. Du kommer att få vara med och bygga upp den nya enheten i samklang med den utveckling som sker både i staden och på nationell nivå.

Rollen som enhetschef innebär att du har det övergripande ansvaret för upphandlingsenhetens verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. Du ansvarar i samråd med avdelningschefen för arbetet med att utveckla det strategiska, övergripande och långsiktiga upphandlingsstödet i förvaltningen. Utöver ditt strategiska ansvar arbetar du även till viss del operativt med upphandlingsfrågor som stöd till dina medarbetare och kontoret som helhet. Som enhetschef har du personalansvar och ingår i projektavdelningens ledningsgrupp.

Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom juridik, teknik eller ekonomi eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt.
• Mycket goda kunskaper och dokumenterad erfarenhet krävs av arbete med LOU.
• Erfarenhet från och förståelse för bygg- och fastighetsrelaterad verksamhet är meriterande liksom kunskaper och erfarenhet inom entreprenadjuridik samt kännedom om bygg- och fastighetssektorns standardavtal
• God förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift i det svenska språket är ett krav.
• Tidigare chefserfarenhet är meriterande

Som person har du lätt för att kommunicera, skapa och utveckla goda relationer. Du är en engagerad ledare med förmåga att skapa delaktighet och entusiasmera dina medarbetare.
Den person vi söker ska ha viljan och förmågan att driva upphandlingsarbetet framåt och då behövs en trygg, strukturerad och självgående person som är lyhörd för verksamhetens krav.

ÖVRIGT
Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag och en arbetsplats där du kommer att få ta mycket eget ansvar, samtidigt som stöd finns hos många erfarna och kunniga kollegor. Vi har ett kreativt och inkluderande arbetsklimat och vår gemensamma strävan är att skapa värden och attraktiva miljöer som lämnar positiva avtryck.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Fastighetskontoret har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-04
Ange följande referens när du ansöker: A40219
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenny Rydåker, Avdelningschef 08-508 27016

Facklig kontakt
Birgitta Andersson, Saco 08-50828445
Karin Wrannvik, Ledarna
Susann Holm, Vision 08-50826971

Företag
Stockholms stad, Projektavdelningen

Adress
Stockholms stad, Projektavdelningen
Box 8312
10420 Stockholm

Kontorsadress
Hantverkargatan 2 10420 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2730545

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Projektavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Projektavdelningen: