Enhetschef Byggprojekt och Geodata
Lindesbergs kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen / Chefsjobb / Lindesberg
2025-07-18
Visa alla chefsjobb i Lindesberg,
Nora,
Örebro,
Ljusnarsberg,
Skinnskatteberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen i Lindesberg Samhällsbyggnadsförvaltningen erbjuder kreativa samtal, högt tempo, lösningsfokuserade arbetssätt och ger dig möjlighet att driva och delta i föränderliga samhällsbyggnadsprocesser. Vi är en samverkande förvaltning mellan Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora kommun med ett brett uppdrag inom kommunernas samhällsbyggnadsprocesser.
Förvaltningen består av tre huvudsakliga verksamhetsområden: teknisk verksamhet, planering och projekt samt bygg och miljö.
Publiceringsdatum2025-07-18ArbetsuppgifterSom enhetschef leder du en enhet med två arbetsgrupper byggprojekt och geodata i en tid av förändring och utveckling. Du har ansvar för helheten: att skapa struktur, tydlighet och framdrift i ett komplext uppdrag med både strategiska och operativa delar. Rollen kräver att du håller samman både människor, processer och resultat och samtidigt ser till att verksamheten ständigt rör sig framåt.
Du har det övergripande ansvaret för verksamhet, personal och budget inom enheten.En viktig del i uppdraget är att vidareutveckla enhetens arbetssätt, skapa tydlighet i struktur och ansvar samt säkerställa att uppdraget utförs med hög kvalitet. Du samordnar och bygger samarbeten med andra delar av Samhällsbyggnadsförvaltningen och med de samverkande kommunerna. Det innebär att navigera mellan olika perspektiv, knyta ihop funktioner och driva arbetet framåt med helheten i fokus.
Byggprojektgruppen består av 7 medarbetare och driver investeringsprojekt på uppdrag av de tekniska verksamheterna i våra fyra samverkande kommuner. Här sker arbetet från tidiga skeden som förstudier, hela vägen till byggnation, med en årlig investeringsvolym på cirka 200 miljoner kronor. Du ansvarar för att säkerställa kvalitet, kostnad och tid i projekten och för att uppföljningen blir en naturlig del av vardagen.
Geodatagruppen utgörs av 8 medarbetare och ansvarar för den kommungemensamma GIS-plattformen, förvaltningen av grunddata samt kommunernas mät- och kartverksamhet. Uppdraget spänner över allt från kartproduktion och mätning till arbete med adresser, byggnader och lägenhetsregister.
Rollen innebär ett nära samarbete med andra enheter, kommuner och verksamheter inom samhällsbyggnadsområdet. Det pågår en organisatorisk förändring inom förvaltningen, men det är redan klart att du kommer ha fortsatt ansvar för byggprojektdelen även efter omställningen.
KvalifikationerVi söker dig som har tidigare erfarenhet av att leda andra i komplexa verksamheter, gärna i offentlig sektor. Du har haft ansvar för såväl personal som budget och verksamhet, och är van att fatta beslut, prioritera resurser och driva förändring med både struktur och fingertoppskänsla. Du trivs i en roll där du får kombinera operativt ansvar med strategisk utveckling, och du ser möjligheter där andra ser hinder.
Du har en relevant högskoleutbildning inom byggprojekt, gärna med inriktning mot mark och anläggning. Det är meriterande om du har erfarenhet som byggprojektledare eller liknande, liksom om du har arbetat i politiskt styrd organisation eller i verksamheter kopplade till samhällsbyggnad och digitalisering.
Som ledare är du trygg, lyhörd och tydlig. Du bygger starka relationer genom att vara närvarande och inkluderande, och du skapar engagemang genom att visa tillit och rikta fokus framåt. Du har god förmåga att skapa struktur och arbetssätt som håller över tid, och du är van att verka i sammanhang där samarbete över organisatoriska gränser är en självklar del av vardagen.
Du trivs i en föränderlig miljö där det är högt tempo och många kontaktytor, och du har en stabil grund i dig själv som gör att du kan fatta väl avvägda beslut även när förutsättningarna snabbt förändras.
Tjänsten kräver B-körkort då resor mellan våra samverkande kommuner förekommer.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TKN:A 2025/11".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lindesbergs kommun (org.nr 212000-2015)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Lindesbergs kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen
Kontakt Verksamhetschef
Bram Corthals
0581 - 55 00 03 Jobbnummer 9431331