Enhetschef Arbetsmarknadsenheten

Kommunstyrelseförvaltningen, Arbetsmarknadsenheten / Administratörsjobb / Bollnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Bollnäs, Söderhamn, Ljusdal, Ockelbo, Hudiksvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommunstyrelseförvaltningen, Arbetsmarknadsenheten i Bollnäs

Publiceringsdatum
2019-02-26

Beskrivning
Arbetsmarknadsenheten (AME) samordnar kommunens arbetsmarknadspolitiska och arbetsbefrämjande åtgärder gällande ungdomar, långtidsarbetslösa, personer med funktionsnedsättning, med arbetshandikapp, utrikesfödda och flyktingar som omfattas av etableringslagen samt personer som uppbär ekonomiskt bistånd.

AME ansvarar även för Kommunala Aktivitetsansvaret (KAA) inom Bollnäs kommun.

Arbetet sker i samarbete med arbetsförmedling, socialförvaltning, försäkringskassa samt övriga samarbetspartners inom såväl offentlig samt privat sektor.

Samarbetet sker på lokal-, regional, nationell-, internationell nivå i syfte att skapa arbetsmarknadsinsatser som stödjer den enskilde individen i syfte att öka möjligheten till inträde på arbetsmarknaden.

Organisatoriskt tillhör AME kommunstyrelseförvaltningen inom Bollnäs kommun. AME:s ledning består av verksamhetschef, och två enhetschefer. Ditt uppdrag innebär även att vid behov ersätta och bistå den andra enhetschefen. Du kommer att ingå i AME:s ledningsgrupp och vara underställd verksamhetschef.



Dina arbetsuppgifter
Enhetschef skall bedriva, följa upp och vidareutveckla verksamheten utifrån gällande styrdokument och inom givna ekonomiska ramar vilket bl.a. innebär; resultat-, arbetsgivar- arbetsmiljö- och ekonomiskt ansvar för verksamheter, projekt och uppdrag. Arbetet är resultatinriktat kopplat till Bollnäs kommuns koncernövergripande styrkort.

Enhetschef leder en organisation med medarbetare som arbetar med olika målgrupper. Medarbetarna har olika professioner och som enhetschef behövs en övergripande kompetens och förståelse för de olika uppdragen. I rollen ingår att arbetsleda olika arbetsgrupper som skall utveckla deltagarna mot arbetsmarknaden. Arbetsgivaransvaret inkluderar även anställda inom ramen för arbetsmarknadspolitiska anställningar.

Vidare att bygga upp och förvalta nätverk med en rad samarbetsorganisationer. Företräda verksamheten i olika nätverk som är kopplade till uppdraget. Som ledare skapar du förtroende genom en tydlig och ärlig kommunikation samt genom delaktighet.

I vårt arbete använder vi ett lösningsfokuserat arbetssätt.



Kvalifikationer
Vi söker Dig som har utbildning på högskolenivå. Du har god vana av att arbeta med verksamhetssystem gällande dokumentation och statistik, samt erfarenhet av utåtriktat arbete. Du har mycket god kunskap och erfarenhet av att arbeta inom de politikområden som omfattar arbetsmarknadspolitiken samt har erfarenhet av att arbeta inom politiskt styrd organisation. Kunskaper om samhället samt har interkulturell förståelse. Du är väl insatt i de regelverk som påverkar arbetsmarknadsinsatser. Dina kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som i skrift är mycket viktiga liksom vana av att samverka internt och externt.

I arbetet behöver du ha stor förmåga att arbeta självständigt, kan utveckla, organisera och strukturera din roll och dina arbetsuppgifter. Du är mål- och resultatorienterad och har en mycket god samarbetsförmåga. Du förväntas ha egen drivkraft som märks genom att du är initiativrik och utvecklingsbenägen samt förmåga att snabbt komma in i arbetet. Vidare har du erfarenhet av arbete med EU-projekt, lokala samverkansprojekt m.m.

Körkort för personbil är ett krav.

Ledarskapsutbildning av meriterande.



Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning i kommunen med tidsbegränsat förordnande som chef.

Tillträde enl. överenskommelse.

Arbetsmarknadsenheten samordnar kommunens arbetsmarknadspolitiska och arbetsbefrämjande åtgärder för ungdomar, långtidsarbetslösa, personer med funktionsnedsättning, med arbetshandikapp, utrikesfödda och flyktingar samt personer som uppbär ekonomiskt bistånd. Arbetsmarknadsenheten har även ansvaret för Kommunala Aktivitetsansvaret i Bollnäs kommun.

Arbetet sker i samarbete med arbetsförmedling, socialförvaltning, försäkringskassa samt övriga samarbetspartners inom såväl offentlig som privat sektor.

Om Bollnäs kommun

Vi anställda i Bollnäs kommun skapar tillsammans bra dagar för Bollnäsborna och här arbetar vi med sånt som är viktigt på riktigt. Hos oss får du stolta kollegor som med äkta arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. Cirka 27 000 Bollnäsbor är beroende av vårt arbete, och tillsammans gör vi skillnad - varje dag! Kom och jobba med oss!

I Bollnäs kommun får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop. Du kan välja att bo på landsbygden eller i stan, oavsett har vi korta pendlingstider. Tack vare närheten till skolor och arbete får du mer tid över till familj och fritidsintressen. För att vara en liten stad har Bollnäs mycket att erbjuda med bland annat 400 föreningar av olika slag samt ett kulturutbud utöver det vanliga! Eller varför inte bege dig ut och njut av Hälsinglands vackra natur med blånande berg och djupa dalar? Vill du resa bort har du tillgång till bra kommunikationer och nära till både storstad och fjäll!

Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-15
Ange följande referens när du ansöker: 2019/20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ewa Marianne Jonsson 070-258 06 88

Företag
Kommunstyrelseförvaltningen, Arbetsmarknadsenheten

Adress
Kommunstyrelseförvaltningen, Arbetsmarknadsenheten
Långgatan 26
82143 Bollnäs

Kontorsadress
Långgatan 26

Jobbnummer
4634226

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommunstyrelseförvaltningen, Arbetsmarknadsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommunstyrelseförvaltningen, Arbetsmarknadsenheten: