Enhetschef Äldreomsorgen

Ludvika kommun / Sjukvårdschefsjobb / Ludvika
2023-11-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef Äldreomsorgen" (publicerad 2024-09-02) ⬅️


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.Vi är ett trevligt och glatt gäng som nu söker en chefskollega inom äldreomsorgen!

Vill du vara en av våra nyckelpersoner? Vill du vara med i vår spännande verksamhet och i omställningsarbetet gällande den nära vården? Vill du också vidareutveckla din verksamhet utifrån Ludvika kommuns nyss framarbetade värdegrund Laganda som består av fyra principer; relationer, glädje, lärande och driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Du får dessutom möjlighet att utvecklas i ett team med enhetschefer och leda ett utvecklingsbart arbetsledarområde. Vi söker nu en enhetschef till äldreomsorgen till Solgärde som är ett av våra särskilda boenden med heldygnsomsorg.

Som enhetschef hos oss ingår du i ett team av enhetschefer, vilket innebär dagligt stöd och samverkan. I rollen som enhetschef har du även stöttning av närmaste chef i form av kontinuerliga strategisamtal samt av olika stödfunktioner i form av bemanningsenheten, ekonomiadministratörer, stödpedagoger med flera.

Publiceringsdatum
2023-11-13

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef inom äldreomsorgen erbjuder vi dig ett spännande, självständigt samt varierande arbete där det ställs krav på god samarbetsförmåga både internt och externt samt ett flexibelt arbetssätt. I arbetet förekommer även samverkan i form av kontakt med brukare, anhöriga och företrädare.

I ditt uppdrag kommer du som enhetschef vara ansvarig för att utifrån uppsatta mål driva en del i befintlig verksamhet vid Solgärde. Du arbetar i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument som bas för att leda verksamheten och ansvarar för kvalitativa och ekonomiska resultat i balans.

Du är ansvarig för att enheten är en attraktiv arbetsplats där du motiverar och engagerar dina medarbetare i lagandans tecken med brukaren i fokus. Du har ett helhetsansvar för din verksamhets ekonomi, personal och arbetsmiljö.

Andra uppdrag som ingår i tjänsten är:

• Ansvara för systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering
• Bemanningsplanering och schemaläggning
• Administration i olika system förekommer i det dagliga arbetet
• Dokumentation och rapportering

Kompetenskrav

• Högskoleutbildning med inriktning ledarskap så som sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet, personal- och arbetslivsprogrammet, beteendevetarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller liknande utbildning är ett krav.
• Erfarenhet från tidigare ledarskapsbefattning inom äldreomsorgen med personal- och budgetansvar är ett krav.
• Erfarenhet och goda kunskaper i bemanningsplanering och schemaläggning är ett krav.

Meriterande

• Vana att arbeta med system för verksamhetsstöd exempelvis Heroma, Visma och Procapita är meriterande.
• Erfarenhet inom demensomvårdnad är meriterande.
• Erfarenhet av att arbeta med utveckling av gruppdynamiska processer i arbetsgrupper är meriterande.

Personliga egenskaper

• God förmåga att driva förändringsprocesser och uppdrag med brukaren i fokus
• God förmåga att kommunicera samt samarbeta med såväl interna som externa kontakter
• Lyhörd samt förmåga att skapa trygghet och motivera medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov. Att skapa engagemang och delaktighet.
• Ekonomiskt förhållningssätt och en god förmåga att prioritera och organisera
• God fallenhet av att leda och motivera andra för att nå era gemensamma mål.
• God förmåga att kunna och våga tänka nytt och omsätta det i pratiken

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor inom vår verksamhet får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Arbetsgivaren möjliggör ett flexibelt arbetsliv i de verksamheter där distansarbete fungerar. Möjlighet finns att göra överenskommelse om distansarbete på del av arbetstid i samråd med närmaste verksamhetschef. Du har som anställd också tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling samt växling av semesterdagstillägg.

Anställningsvillkor

Tillsvidare under förutsättning att nödvändiga beslut tas.
Heltid måndag-fredag. Tillträde enligt överenskommelse. Ange löneanspråk.

Kontaktperson för detta jobb
Verksamhetschef Pernilla Elings-Pers 0240-86458

Facklig kontakt
Kommunal 0240-860 00 växel

Vision 0240-860 00 växel

Ledarna 0240-860 00 växel

Så ansöker du
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 27 november 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsföretag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ludvika kommun (org.nr 212000-2270), http://www.ludvika.se

Tillgång till bil
För detta jobb krävs att du har tillgång till en egen bil.

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
8260114

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ludvika kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ludvika kommun: