Enhetschef

Transportstyrelsen / Administratörsjobb / Örebro
2022-05-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef" (publicerad 2023-01-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro, Nora, Askersund, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Vi har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt stöd såväl strategiskt som operativt för all verksamhet. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi jobbar för att möjliggöra framtiden. Du kommer jobba på avdelningen Fordonsinformation som har ett omfattande ansvarsområde. Vi ansvarar bland annat för hanteringen av skatter och avgifter inom vägtrafikområdet, vägtrafikregistret och mycket mer. Du kommer att komma in i en mycket spännande tid då myndigheten initierat flera större program och uppdrag som syfter till att bland annat modernisera myndighetens vägtrafikregister samt hela flödet rörande uppbörd och redovisning.

Enhet Uppbörd är sedan 1 april i år är 1 av 6 stycken på Fordonsinformationsavdelningen. Enheten består av två sektioner med ca 15-20 medarbetare i varje sektion som leds av var sin sektionschef. Verksamheten ansvarar för att utveckla och förvalta myndighetens uppbörd som sidoordnade bokföring och den ärendehandläggning som sker inom området.

På Transportstyrelsen arbetar vi med produktområden där vi arbetar med utveckling och långsiktig förvaltning av digitala tjänster åt samhälle samt medborgare utifrån ett agilt arbets- och förhållningssätt. Parallellt med det pågår även ett av myndighetens större utvecklingsprojekt inom just uppbördsområdet. Produktområdesarbetet samt projektarbetet är en central del av enhet Uppbörd.

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din enhet och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att

• ha personalansvar-, arbetsmiljöansvar-, verksamhet- samt budget ansvar för aktuellt verksamhetsområde
• ansvara för ett produktområde inom uppbörd och sidoordnadbokföring, vilket innebär ansvara för utveckling och förvaltning av system inom aktuellt verksamhetsområde
• ansvara för kontinuerlig utveckling av rutiner och processer inom aktuellt verksamhetsområdet
• ansvara för aktuella leveranser inom aktuellt verksamhetsområde
• ansvar för att upprätta månadsuppföljning och övrig rapportering
• ansvara för kontakter med andra för aktuellt verksamhetsområde viktiga aktörer både inom och utanför myndigheten
• ansvara för att utveckla samarbetet inom myndigheten och inom avdelningen
• delta och utveckla avdelningens ledningsgruppsarbete

Du måste ha

• akademisk examen inom ekonomi
• erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete i en komplex organisation
• flerårig erfarenhet av agilt arbete
• svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du också har

• arbetat som chef för andra chefer
• arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
• erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling med stöd av it, både projekt och förvaltning
• erfarenhet av ekonomistyrning och redovisning inom offentlig organisation

Vi vill att du

• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vid frågor är du välkommen att kontakta biträdande avdelningsdirektör Anna Berggrund, 010 - 495 60 01 anna.berggrund@transportstyrelsen.se]. Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-3302. Vi behöver din ansökan senast den 7 juni. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-05-17

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099), http://www.transportstyrelsen.se/

Jobbnummer
6653931

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: