Enhetschef

Konstnärsnämnden / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Konstnärsnämnden i Stockholm

Enhetschef vid Konstnärsnämnden

Vi söker en enhetschef vid Konstnärsnämnden

Konstnärsnämnden är en myndighet under Kulturdepartementet med uppgift att främja konstnärers möjligheter att utveckla sitt konstnärskap och nyskapande kulturell verksamhet genom att bl.a. fördela statliga stipendier, bidrag och genom internationella samt interkulturella utbyten och samarbeten. Myndigheten bevakar och analyserar förutsättningarna för det konstnärliga skapandet inklusive de ekonomiska och sociala villkoren. Arbetet vid Konstnärsnämnden präglas i hög grad av de uppdrag som Kulturdepartementet ger myndigheten som t.ex. uppdraget med regionaliseringsprocessen Inom den statliga kulturpolitiken.

Knappt 90 personer är idag engagerade i Konstnärsnämndens arbete varav 27 personer är anställda och resterande är ledamöter i styrelse, beslutandegrupper och referensgrupp. Myndigheten har under det senaste året expanderat med nya uppdrag och ett utökat antalet tjänster och är i fortsatt förändring.

Inom verksamhetsgrenen Stipendier och bidrag fördelas ett brett och omfattande stöd till enskilda yrkesverksamma konstnärer inom områdena bild- och form, musik, teater, dans och film. Till i första hand organisationer fördelas även stöd till nyskapande kultur genom Kulturbryggan. Varje år behandlas drygt 8 000 ansökningar och drygt 2 000 olika stipendier och bidrag betalas ut. I princip alla beslut bygger på ansökningar som är resultat av myndighetens offentliga utlysningar. Myndighetens kansli arbetar med utlysning och information, och samlar sedan in, registrerar och sammanställer lämnade ansökningar. Flertalet beslut om fördelning av de statliga bidragen fattas av särskilda beslutandegrupper som består av aktiva konstnärer och sakkunniga. Kansliet dokumenterar och meddelar och informerar brett om fattade beslut, betalar ut, följer upp och redovisar. Fortlöpande analyser av ansökningsomgångar och beredningar sammanställs och förmedlas till ledning och styrelse. En växande del av bidragen främjar konstnärers internationella kontakter och arbete.

Publiceringsdatum
2016-04-11

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten som enhetschef är placerad inom verksamhetsgrenen stipendier och bidrag till enskilda konstnärer med ansvar för att leda, utveckla, samordna, följa upp och utvärdera enhetens arbetsuppgifter inom givna ramar som uppdrags- och måldokument, budget och handlingsplaner. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för enhetens handlingsplan, budget och administration. I tjänsten ingår även att samordna samtlig bidragsgivning inom myndigheten. I uppdraget ingår att ansvara för att bidrags- och beslutsprocesser är likvärdiga, rättsäkra och följer gällande författningar och myndighetens interna styrdokument samt personalansvar för fyra medarbetare. Tjänsten rapporterar direkt till direktören och ingår i ledningsgruppen. Enhetschefen ansvarar för uppföljning och avrapportering av enhetens arbete och myndighetens årsredovisning till ledning och styrelse samt medverkar i arbetet med aktuella regeringsuppdrag och driver förändringsarbete. Företräder vid behov verksamhetsområdet i utåtriktad verksamhet. Även andra myndighetsövergripande arbetsuppgifter kan vid behov förekomma och arbetet sker i nära samarbete med övriga medarbetare inom enheten och med myndighetens direktör.

Arbetslivserfarenhet

Vi söker dig med akademisk bakgrund (minst 180 hp) gärna med humanistisk-, kulturvetenskaplig-, ekonomisk-samhällsvetenskaplig-, juridisk inriktning eller motsvarande kompetens som vi bedömer som likvärdig. Du ska ha goda kunskaper om offentlig förvaltning och dess beslutsprocesser samt om myndighetsstyrning och den statliga budgetprocessen. Tjänsten kräver mycket god erfarenhet av bidragsgivning inom kultursektorn och erfarenhet av digitalt bidragssystem. Du måste ha flerårig kvalificerad erfarenhet från att driva arbete med strategisk verksamhetsplanering, budget och årsredovisning samt flerårig kvalificerad erfarenhet från kultur-, konst- eller kulturadministrativa sektorn. Dokumenterad ledarerfarenhet är ett krav och god förmåga att stödja andra och främja samarbete samt erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. För arbetet krävs ett genuint intresse av kultur- och konstnärspolitiska frågor och av förhållanden och utvecklingstendenser inom kulturområdet. Dokumenterad god förmåga att formulera sig i tal och skrift samt mycket goda kunskaper i Officepaketet krävs för tjänsten. Du har ett starkt engagemang och egen drivkraft samt mycket god förmåga att tidvis arbeta och leverera i ett högt tempo. För tjänsten krävs en god förmåga att se till helheten, strukturera och att prioritera uppdrag och arbete. Förtrogenhet med jämställdhets- och mångfaldsarbete samt förtrogenhet med den statliga värdegrunden är meriterande.

Upplysningar och ansökan

Konstnärsnämnden vill ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Din ansökan inklusive meritförteckning med löneanspråk ska vara oss tillhanda senast den 24 april 2016.

Skicka din ansökan till e-post adress: info@konstnarsnamnden.se .

För information om tjänsten kontakta direktör Ann Larsson på tel. 08-506 550 80 eller mejl till ann.larsson@konstnarsnamnden.se alternativt kontakta personalhandläggare Cia Hagbergh på 08-506 550 78 eller via mejl cia.hagbergh@konstnarsnamnden.se

Fackliga representanter: Stefan Ahlenius/SACO på 08-506 550 56 eller
stefan.ahlenius@konstnarsnamnden.se och Stina Lindberg/ST på 08-506 550 85 eller stina.lindberg@konstnarsnamnden.se

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
6 månaders provanställning Tillträde
Enligt överenskommelse

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-24
Ansökan kan skickas till e-postadress: info@konstnarsnamnden.se

Företag
Konstnärsnämnden

Adress
Konstnärsnämnden
11853 STOCKHOLM

Kontorsadress
Maria Skolgata 83

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-50655000
Faxnummer: 08-50655075
E-postadress: info@konstnarsnamnden.se

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Konstnärsnämnden

Jobbnummer
2775945

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Konstnärsnämnden

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Konstnärsnämnden: