Engagerad arkivarie/arkivkoordinator till Sydnärkes arkivenhet

Lekebergs Kommun / Bibliotekariejobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs Kommun i Lekeberg

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Kommunerna i Lekeberg, Laxå, Askersund, Hallsberg och Kumla samt Sydnärkes kommunalförbund och Sydnärkes utbildningsförbund söker nu en akivarie/arkivkoordinator till vår gemensamma arkivenhet. Enheten består av tre personer. Organisatoriskt tillhör arkivenheten den administrativa avdelningen i Lekebergs kommun, men arbetar mot samtliga organisationer. Den administrativa avdelningen i Lekebergs kommun består av 15 personer där utredningssekreterare, administrativa handläggare, arkiv, säkerhet, kommunikation samt Information Lekeberg ingår.

Arbetet kring arkiv och informationshantering sker även i nära samarbete med övriga kommuner och förbund i Sydnärke och här finns stora utvecklingsmöjligheter.



Publiceringsdatum
2020-07-06

Arbetsuppgifter
Är du en driven person som gillar utmaningar, tänker i nya banor och ser ny teknik som en möjlighet? Då är det dig vi söker!

I rollen ingår att du har huvudansvaret för samverkan med arkivansvariga och arkivredogörare ute i medlemmarnas verksamheter samt utbildningar gällande arkivfrågor internt och externt.

Utöver detta ingår traditionella arbetsuppgifter såsom arbete med informationshanteringsplaner, råd och stöd, tillsyn, utlämnande, arkivvård, förtecknade samt leveranser till och från medlemmarnas respektive arkiv. Beroende på åtagande så sker stora delar av arbetet ute hos medlemmarnas arkiv och förvaltningar men det finns även möjlighet att utföra flera moment och uppgifter på distans.

Sydnärkes arkivenhet ansvarar för att leda införandet av e-arkiv där en upphandling just nu pågår. Ett aktivt arbete pågår kring att digitalisera verksamheter och processer där arkiv- och informationshanteringsfrågan är en viktig del och där du förväntas bidra med att driva dessa frågor.

På Sydnärkes arkivenhet arbetar vi i team och i nära samarbete med varandra samtidigt som vi har egna ansvarsområden. Arbetet i enheten präglas av ett driv framåt och en vilja att testa nya saker. Då informationsmängden ständigt ökar och blir alltmer komplex är det viktigt att vi skapar förutsättningar för en god informationsstyrning som bidrar till både effektiv och rättssäker hantering.

Sydnärkes arkivenhet arbetar för att säkerställa att kommunernas och kommunalförbundens arkiv bevaras, hålls ordnade och vårdas så att de tillgodoser rätten att ta del av allmänna handlingar, behov av information för rättskipningen och förvaltningen, och för forskningens behov. Arkiven är en del av det nationella kulturarvet. Vi söker någon med kunnande och känsla för både traditionellt arkivarbete likväl som nya digitala arbetssätt och e-arkiv.



Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en högskoleutbildning i arkivvetenskap eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har arbetat minst ett par år som arkivarie (eller motsvarande)
• har god kännedom om gällande lagstiftning och är väl insatt i de förutsättningar som gäller för arkiv idag
• har god kunskap i det svenska språket
• har körkort med behörighet B

Det är meriterande om du har arbetat med dokumenthanteringsfrågor, uppbyggnad av e-arkiv och lett projekt.
Som person är du utåtriktad, pedagogisk och med en god förmåga till samarbete då arbetet innebär många kontaktytor. Du har integritet, mod och står upp för din kompetens. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda samt vara noggrann. Du bör trivas med ett självständigt arbete och ta eget ansvar. Som person är du driven vilket innebär att du tar initiativ och levererar uppgifter i tid med gott resultat. Du har ambitionen att ständigt kompetensutveckla dig själv och omvärldsbevakar.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och social förmåga.


ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lekebergs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A963549".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5288452

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs Kommun: