En doktorand till projekt om strukturella batterier vid SCI - Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap - Kemiingenjörsjobb i Stockholm
En doktorand till projekt om strukturella batterier vid SCI
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap / Kemiingenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla kemiingenjörsjobb i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för Kemivetenskap omfattar områdena Kemi, Kemiteknik samt Fiber- och polymerteknologi. Skolans verksamhet innefattar såväl grund- som tillämpad kemivetenskaplig forskning för en hållbar utveckling genom vetenskaplig excellens. Många forskningsaktiviteter är tvärdisciplinära och spänner från kemivetenskap till materialvetenskap, energiteknik, miljövetenskap, biokemi, biologi och medicin. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i Kemivetenskap och Kemivetenskap med internationell inriktning, högskoleingenjörsutbildningen i Kemiteknik och tekniskt basår samt för tre engelskspråkiga mastersprogram, Kemiteknik för energi och miljö, Makromolekylära material och Molekylär vetenskap och teknik. Vi medverkar även med kurser i civilingenjörsprogrammen Energi och miljö, Materialdesign och Bioteknik.

Placering: Avd. lättkonstruktioner, skolan för teknikvetenskap
Kontakt: Prof. Dan Zenkert

Publiceringsdatum
2013-12-13

Arbetsuppgifter
Ämnesbeskrivning
Kolfiberarmerade polymerer (Carbon fibre reinforced polymers, CFRP) är mångsidiga material. Vår grundläggande idé är att använda kolfibrer för att bära mekaniska laster och som elektroder i ett strukturellt batteri, och att använda en litiumjonledande polymerelektrolytmatris för mekanisk överföring av last mellan fibrer, för litiumjontransport och för elektrisk isolering mellan elektroderna. Kolfibrer är speciellt lämpliga för denna typ av multifunktionell användning eftersom grafitiserat kol ofta används både i högpresterande konstruktioner och i elektroder, de senare för dess förmåga att interkalera litium. Strukturella batteriers multifunktionella möjligheter förväntas ge betydande besparingar i systemets totala massa och volym. Tillvägagångssättet är dock relativt nytt och står inför betydande utmaningar avseende teknik, design, material och tillämpningar. Hittills har vår forskning fokuserat på två av dessa utmaningar, användningen av kommersiella kolfibrer som negativ batterielektrod och användning av fasta polymerelektrolyter som matrismaterial. För utveckling av detta nya multifunktionella material har en tvärvetenskaplig grupp av forskare som kombinerar kompetens inom elektrokemi, polymerteknologi, materialvetenskap, fysik och mekanik etablerats under de senaste åren.

Doktorandprojektet är starkt kopplat till ett projekt inom CHE skolan, och doktoranderna kommer att arbeta intimt tillsammans och med de inblandade handledarna som ett stort projektteam. Samtliga doktorander förväntas lära sig varandras discipliner och arbeta både teoretiskt och experimentellt tillsammans.

Arkitekturer för strukturella batterier
Det här doktorandprojektet kommer att behandla optimering av batterimaterialen och elektrodutformningens inverkan på de flerfunktionella egenskaperna. Eftersom kolfibrer vanligtvis används i buntar om flera tusen blir transportavstånden för stora för att få goda elektrokemiska egenskaper. Tekniska lösningar för att korta ner avstånden i en laminerad struktur genom att arbeta med buntar med färre fibrer eller tillplattade, spridda, buntar kommer at utforskas. Dessa kommer sedan att utvärderas i olika flerskiktade laminära strukturer

Kvalifikationer
Lämplig bakgrund för denna tjänst är civilingenjörsexamen inom teknisk fysik, farkostteknik, kemiteknik, maskinteknik eller motsvarande men är också beroende på delprojekt. Då projektet är starkt multi-disciplinärt är en bred teknisk bakgrund en merit. Vidare är det också meriterande att kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift.

Vi söker kandidater som är motiverade för vetenskaplig forskning, som har väl utvecklade analytisk och problemslösningsförmåga och som också har ett genuint intresse och nyfikenhet för multi-disciplinära problem i kontexten energisnål och hållbar samhällsutveckling.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse

Ersättning
Lön enligt avtal för doktorandanställning. I anställningen ingår institutionstjänstgöring med högst 20 %.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-01-07
Ansökan måste innehålla följande dokument:
1. Obligatoriskt försättsblad (se nedan)
2. CV (max 2 sidor) inklusive utbildning och annan relevant erfarenhet inom utbildning eller arbetsliv.
3. Personligt följebrev (max 1 sida)
4. Kopior av utbildningsbevis
Senaste ansökningsdag: 2014-01-07
Arbetsgivarens referensnummer: K-2013-0765.
Ansökan skickas endast via e-mail med styrkta merithandlingar till:
registrator-ke@che.kth.se
Uppge K-2013-0765 i ärendemeningen
Ange följande referens när du ansöker: K-2013-0765
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator-ke@che.kth.se

Kontakt
Göran Lindbergh, professor 08-790 81 43 goeran.lindbergh@ket.kth.se
Dan Zenkert, Professor 08-790 64 35 danz@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, SACO 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1728462

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap: