Elevassistent till Östermalmsskolan

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen / Barnskötarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla barnskötarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.




Publiceringsdatum
2018-12-12

Beskrivning
Östermalmsskolan är en kommunal F-6 skola vackert belägen vid Gustaf Adolfsparken, nära Karlaplan.

I närheten finns Gärdet och hela Djurgården, som även används som undervisningsrum. Skolan har nära till kulturinrättningar och muséer som ofta nyttjas för inspiration till pedagogiska arbeten och upplevelser. Skolbyggnaden är från 30-talet med en K-märkt aula och tidstypiska detaljer i övriga byggnaden. Skolan har hög andel behöriga lärare, även fritidshemmet har hög andel utbildad personal. Skolan karakteriseras av höga ambitioner och goda studieresultat.

Den pedagogiska verksamheten präglas av ambition och goda resultat. En uttalad ambition på skolan är att utveckla elevernas informella miljöer med målet att varje elev ska kunna växa i sina sociala färdigheter, i sin personlighet och karaktärer, i ett tryggt och generöst klimat. Vårt tydliga mål är att skapa en verksamhet utifrån specifika delar som leder till helhet och där både de estetiska och mer traditionella kunskapsämnena får stort utrymme. Varje elev ska erbjudas möjligheter att visa och uttrycka sina kunskaper men också utmanas till fördjupade kunskaper, kreativitet och motivation att lära nytt.

För mer information se skolans hemsida: http://www.ostermalmsskolan.se/nya/index.php

Dina arbetsuppgifter
I ditt uppdrag kommer du att ingå i skolans resursgrupp, där alla arbetar med en eller flera elever i behov av särskilt stöd, från förskoleklass upp till årskurs 6. Det kan bl.a. innebära att du arbetar nära elever med utmanade beteenden, ADHD-problematik, autism, elever med medicinska diagnoser (epilepsi, diabetes) och/eller elever med intellektuella funktionsnedsättningar.

Du kommer arbeta självständigt och lösningsfokuserat med att stötta elever under såväl skoldag som fritidshemstid, i undervisningssituationer och socialt. Du kommer utgå från scheman och planering, men vid behov kommer du att tänka ut alternativa lösningar, anpassningar och strategier för att elevernas välbefinnande och lärande ska vara i fokus.

Uppdraget innebär också att du använder alternativa hjälpmedel och olika former av stöd till eleven samt vid behov dokumenterar och utvärderar arbetet. Du kommer vidare att ha kontakt och nära samarbete med vårdnadshavare samt klasslärare, mentorer och elevhälsoteam.

Du som medarbetare på Östermalmsskolan kommer tillsammans med kollegorna i resursgruppen och övriga pedagoger i andra arbetslag, verka för ett gemensamt kollegialt samarbete, utveckla formativa arbetssätt och undervisningsstrategier kring elevernas hela dag samt göra eleverna delaktiga i planeringen och - med digitala verktyg som stöd - individanpassa arbetssättet, så att eleverna ges utrymme att ta olika kreativa vägar till kunskap. Du kommer också följa riktlinjer för verksamheten och Stockholms stad samt delta i planering, genomförande och utvärdering av arbetet. Du kommer givetvis också medverka till en positiv arbetsmiljö.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har god förmåga att skapa professionella relationer till såväl elever som personal och vårdnadshavare. Du är engagerad i elevernas utveckling, både kunskapsmässigt som socialt. Du tar initiativ och med fungerande strategier, jobbar du för att öka elevernas självständighet. Du är positiv och trivs med att göra saker tillsammans med elever. Du tycker det är givande att jobba med barn i behov av särskilt stöd. För att klara arbetet är du trygg och stabil som person, kan behålla lugnet i stressade situationer och fokusera på rätt saker. Du är flexibel men samtidigt ansvarstagande och kan hålla ordning och reda.

Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta i grundsärskola, med personer med utåtagerande beteenden, diabetes eller epilepsi samt om du har kunskap om lågaffektivt bemötande eller neuropsykiatriska funktionshinder. Vi ser gärna att du har erfarenhet eller kunskap inom specialpedagogik, beteendevetenskap eller liknande men det är inget krav.



Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 13 augusti 2018 Visstidsanställning

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-26
Ange följande referens när du ansöker: 2018/7859
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linnéa Svahn 0850844405

Företag
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen

Adress
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen
Banérgatan 38
11526 Stockholm

Kontorsadress
Banérgatan 38

Jobbnummer
4505630

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen: