Ekonomistrateg till kommunledningskontoret
Alingsås kommun, Ekonomiavdelningen / Controllerjobb / Alingsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Alingsås,
Ale,
Vårgårda,
Lerum,
Bollebygd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Ekonomiavdelningen i Alingsås Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Kommunledningskontoret leder och samordnar kommunens strategiska planering och utveckling.
Vi stödjer förvaltningarna med rådgivning och specialisttjänster. Vi ansvarar för kommunövergripande service och projekt samt utövar uppsikt och kontroll av nämndernas verksamheter. Vi fokuserar på professionella och goda relationer men också på att skapa utrymme för ett gott arbetsklimat.
Vi söker nu en Ekonomistrateg till vår Controllerenhet som är en del av Ekonomiavdelningen. Controllerenheten är placerad direkt under kommunens Ekonomichef och består av två Controllers samt den blivande Ekonomistrategen. Enheten arbetar kommunövergripande med budget, analys, statistik, utredningar och uppföljningar. Som medarbetare hos oss erbjuds du en trygg och stabil anställning med goda arbetsvillkor, utbildningsmöjligheter inom ramen för uppdraget, en flexibel arbetstid, friskvårdsförmån och möjlighet till distansarbete.
Publiceringsdatum2022-03-23ArbetsuppgifterI rollen som Ekonomistrateg kommer du, både självständigt och tillsammans med teamet, arbeta med uppgifter och frågor som berör hela kommunkoncernen. Du arbetar till stor del med kommunövergripande budget- och uppföljningsprocesser men också med ärendeberedning och utredningsuppdrag.
I tjänsten ingår även att ta fram beslutsunderlag för politiken och att vara föredragande för främst kommunstyrelsen och dess arbetsutskott. Du drivs av att ha en roll med stora möjligheter att påverka och du kommer vara viktig för kommunens strategiska utveckling och bidra till att Alingsås kommuns verksamhet bedrivs på ett så effektivt sätt som möjligt.
Rollen som Ekonomistrateg är ny för vår organisation vilket innebär att du kommer att får vara med och utforma rollen i arbetet framåt.
KvalifikationerVi söker dig med examen inom offentlig förvaltning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet. Det är dessutom meriterande om du arbetat med ekonomistyrning och uppföljning inom en kommun tidigare.
För att lyckas i rollen har du förmåga att på ett tydligt sätt sammanställa, analysera, strukturera och presentera ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt både skriftligt och muntligt. Du är nyfiken på kommunen och dess olika verksamheter och finner intresse i sambanden mellan ekonomi och verksamhet. Vidare är du utvecklingsorienterad och vill, samt har förmåga, att utveckla våra verksamhetsområden. Som person är du noggrann, analytisk i ditt arbetssätt och har lätt för att samarbeta med kollegor och andra för att uppnå gemensamma uppdrag och mål.
ÖVRIGT
På
www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om dina förmåner som medarbetare hos oss.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100 % Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagAlingsås kommun, Ekonomiavdelningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1104587".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Alingsås kommun (org.nr 212000-1553)
Arbetsplats Alingsås kommun, Ekonomiavdelningen
Kontakt Ekonomichef
Simon Lindau
simon.lindau@alingsas.se 0322-616006 Jobbnummer 6466929
Observera att sista ansökningsdag har passerat.