Ekonomikonsult till Statens servicecenters konsultenhet

Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Är du en stjärna på redovisning och vill arbeta i en viktig roll i statsförvaltningen? Vill du jobba med många spännande myndigheter och bidra till en effektiv statsförvaltning?

Statens servicecenters uppdrag är att öka effektiviteten och minska administrationskostnaderna i statsförvaltningen, bland annat i rollen som samarbetspartner och leverantör av ekonomitjänster. Vi levererar ekonomitjänster till omkring 80 olika myndigheter både genom outsourcing men också genom de eftertraktade konsulttjänster vi erbjuder.

Hos oss får du möjligheten att arbeta med omväxlande arbetsuppgifter och att kontinuerligt utvecklas i din roll. Även om du arbetar självständigt i dina uppdrag finns stöd nära till hands från kunniga och erfarna kollegor på avdelningen som gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Du kommer få möjlighet att arbeta med många olika myndigheter i frågor som rör kvalificerad redovisning, budgetering, ekonomistyrning och förbättringsarbete.

Publiceringsdatum
2024-08-14

Arbetsuppgifter
Som ekonomikonsult på Statens servicecenter kommer du få möjligheten att arbeta med varierande uppgifter inom de tjänster vi erbjuder våra kunder. Du kommer att ha kortare eller längre uppdrag på andra myndigheter som uthyrd konsult. Uppdragens karaktär är varierande och kommer ge dig möjlighet att utvecklas och bredda din kompetens. I dag har vi flera konsulter med uppdrag som bland annat ekonomichef, controller och redovisningsansvarig.

Du kommer också att arbeta med de kunder som köper komplett redovisningstjänst av oss. Du ansvarar för månads- och kvartalsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för flera myndigheter. Ekonomikonsulten fungerar som kundernas bollplank i kvalificerade ekonomi- och controllerfrågor. Du ger stöd i redovisning, budgetering, uppföljning samt utvecklar ekonomistyrningen.

I rollen ingår även att vara med i interna projekt och arbetsgrupper vid behov samt att aktivt delta i förbättringsarbete.

Vem är du?

Vi söker dig som brinner för ekonomi- och redovisningsarbete och kan förklara det för andra. Du trivs i en roll där arbetsuppgifterna varierar beroende på uppdrag och kund. Att hitta effektiva lösningar genom att dra nytta av nya möjligheter i systemen är något som engagerar dig.

Kvalifikationer
• Akademisk examen inom ekonomi och redovisning eller utbildning/erfarenhet som vi bedömer relevant
• Minst 5 års erfarenhet av redovisning så som redovisnings- och bokslutsarbete samt avstämningar som omfattar allt från löpande redovisning till årsavslut
• Erfarenhet av att både skriftligt och muntligt kommunicera ekonomifrågor med exempelvis verksamhetsansvarig och ledningsgrupp
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Förmåga att

• Självständigt planera, driva och slutföra ditt arbete
• Samarbeta med kunder och kollegor
• Arbeta med många varierande uppgifter och kunna göra rätt prioriteringar
• Vara kreativ, se förbättringsmöjligheter och kunna föreslå lösningar
• Vara pedagogisk och kunna anpassa kommunikationen beroende på mottagare

Det är meriterande om du har

• Erfarenhet av arbete som konsult
• Erfarenhet av statlig redovisning
• Erfarenhet av arbete som controller
• Goda kunskaper i ekonomisystemet Unit4 ERP
• Goda kunskaper i Excel

Övrig information
Anställningen är tillsvidare och heltid. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Placering Stockholm, resor kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 4 september 2024.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.

Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter erbjuder service och bidrar till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vi ansvarar även för servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som bland annat rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Vår verksamhet finns i hela landet med huvudkontor i Gävle. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Marie-Louise Cajback, Facklig kontaktperson Saco-S
010-557 02 80

Jobbnummer
8841201

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: