Ekonomikonsult - kvalificerad ekonom/controller till Stockholm (
Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm,
Sundbyberg,
Botkyrka,
Södertälje,
Nynäshamn eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Anställningen är placerad på avdelningen för ekonomi- och konsulttjänster, enheten för ekonomikonsulttjänster. En av avdelningens många uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområde ekonomi för myndigheter med färre än 150 anställda samt HR-konsulttjänster. Utöver helhetslösningar levereras också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som ekonomikonsult arbetar du med våra kundmyndigheter i kvalificerade ekonomiadministrativa frågor. Du ger stöd vid redovisning, budgetering, uppföljning samt utvecklar ekonomistyrningen. Du ansvarar för månads- och kvartalavstämningar samt upprättar årsredovisningens finansiella delar för ett antal kundmyndigheter. Arbetet innebär även att under både kortare och längre perioder vara uthyrd som ekonomichef, controller, redovisningsansvarig eller ekonomikonsult hos kund. I rollen ingår även att vid behov ingå i interna projekt och arbetsgrupper samt aktivt delta i förbättringsarbete.
Under vissa perioder (ex vid bokslut) är arbetsbelastningen stor och innebär en del övertid. Vi söker dig som är stresstålig. Arbetsuppgifterna är varierande och kräver en god flexibilitet. Utifrån att Statens servicecenter är en myndighet som utvecklas i snabb takt är det viktigt att det finns ett naturligt intresse att arbeta med utveckling och förbättringsarbete. Därmed är det även viktigt med ett intresse för automatisering och digitalisering inom ekonomiadministrationen.
Leveranssäkra, effektiva och engagerade är det som driver utvecklingen hos oss. Arbetet är omväxlande, stimulerande och utvecklande.
Publiceringsdatum2022-02-01Kvalifikationer Vi söker dig som har:
• Akademisk examen/högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande utbildning den senaste femårsperioden
Samt följande erfarenhet inom en femårsperiod:
• Minst två års erfarenhet av redovisnings- och bokslutsarbete samt avstämningar den senaste femårsperioden
• Minst två års erfarenhet av budgetarbete och ekonomiuppföljning den senaste femårsperioden
• Erfarenhet av arbete från löpande redovisning till upprättande av bokslut den senaste femårsperioden
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Mycket god samarbetsförmåga
• Mycket god kommunikationsförmåga
• Att ge god service och vara kundfokuserad
• Att driva utvecklings- och förbättringsarbete
• Att skapa struktur i ditt arbete och att säkerställa kvalitet
• Att analysera och bryta ner problem
• Att vara flexibel och kunna arbeta med många varierande arbetsuppgifter
• Att vara stresstålig
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av digitala arbetssätt
• Erfarenhet av ekonomisystemet UBW (Agresso)
• Intresse för automatisering och digitalisering
Övrig informationAnställningen är en visstidsanställning på 100% med start i juni t om december med möjlighet till tillsvidareanställning. Anställningen är placerad i Stockholm.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 15 februari 2022.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Statens servicecenter Tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk i din ansökan
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Håkan Alenius, Facklig kontaktperson, SEKO
026-65 65 82 Jobbnummer 6300854
Observera att sista ansökningsdag har passerat.