Ekonomikonsult - kvalificerad ekonom/controller till Stockholm (

Statens Servicecenter / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
2021-08-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomikonsult - kvalificerad ekonom/controller till Stockholm (" (publicerad 2022-02-01) ⬅️


Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad på avdelningen för ekonomi- och konsulttjänster, enheten för ekonomi­konsulttjänster. En av avdelningens många uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområde ekonomi för myndigheter med färre än 150 anställda samt HR-konsulttjänster. Utöver helhetslösningar levereras också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som ekonomikonsult arbetar du med våra kundmyndigheter i kvalificerade ekonomi­administrativa frågor. Du ger stöd vid redovisning, budgetering, uppföljning samt utvecklar ekonomistyrningen. Du ansvarar för månads- och kvartalavstämningar samt upprättar årsredovisningens finansiella delar för ett antal kundmyndigheter. Arbetet innebär även att under både kortare och längre perioder vara uthyrd som ekonomichef, controller, redovisningsansvarig eller ekonomikonsult hos kund. I rollen ingår även att vid behov ingå i interna projekt och arbetsgrupper samt aktivt delta i förbättringsarbete.

Under vissa perioder (ex vid bokslut) är arbetsbelastningen stor och innebär en del övertid. Vi söker dig som är stresstålig. Arbetsuppgifterna är varierande och kräver en god flexibilitet. Utifrån att Statens servicecenter är en myndighet som utvecklas i snabb takt är det viktigt att det finns ett naturligt intresse att arbeta med utveckling och förbättringsarbete. Därmed är det även viktigt med ett intresse för automatisering och digitalisering inom ekonomiadministrationen.

Leveranssäkra, effektiva och engagerade är det som driver utvecklingen hos oss. Arbetet är omväxlande, stimulerande och utvecklande.

Publiceringsdatum
2021-08-04

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen/högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande utbildning den senaste femårsperioden

Samt följande erfarenhet inom en femårsperiod:

• Minst två års erfarenhet av redovisnings- och bokslutsarbete samt avstämningar den senaste femårsperioden
• Minst två års erfarenhet av budgetarbete och ekonomiuppföljning den senaste femårsperioden
• Erfarenhet av arbete från löpande redovisning till upprättande av bokslut den senaste femårsperioden

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Mycket god samarbetsförmåga
• Mycket god kommunikationsförmåga
• Att ge god service och vara kundfokuserad
• Att driva utvecklings- och förbättringsarbete
• Att skapa struktur i ditt arbete och att säkerställa kvalitet
• Att analysera och bryta ner problem
• Att vara flexibel och kunna arbeta med många varierande arbetsuppgifter
• Att vara stresstålig
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av digitala arbetssätt
• Erfarenhet av ekonomisystemet UBW (Agresso)
• Intresse för automatisering och digitalisering

Övrig information
Anställningarna är 100 % och är visstidsanställningar upp till 24 månader, med möjlighet till tillsvidareanställning. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Stockholm.

Välkommen med din ansökan/personligt brev senast den 20 augusti.

Intervjuer planeras att hållas under vecka 34 och 35 via Skype.



Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5886438

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: