Ekonomihandläggare till Försörjningsstödsenhet

Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeoms / Behandlingsassistentjobb / Stockholm
2018-03-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomihandläggare till Försörjningsstödsenhet" (publicerad 2018-09-12) ⬅️


Visa alla behandlingsassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeoms i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar. Förvaltningen ligger i nordvästra Stockholm och omfattar stadsdelarna Hässelby Gård, Hässelby Strand, Hässelby Villastad, Vällingby, Vinsta, Grimsta, Råcksta, Nälsta och Kälvesta. I Hässelby-Vällingby är det nära både till natur och rekreation kring Mälaren och till moderna affärscentra som Vällingby City. Det är ett expansivt område med stor nybyggnation och totalt 72 000 invånare.

Stadsdelsförvaltningen har 1500 anställda som ansvarar för verksamhet inom förskola, äldreomsorg, omsorg om personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, stadsdelsmiljö, parker och kultur och fritid. Som anställd har du tillgång till motionslokal och flera träningspass och du kan även köpa förmånligt träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar.

Mer information om oss hittar du på
www.stockholm.se/hasselby-vallingby




Publiceringsdatum
2018-03-06

Beskrivning
Försörjningsstödsenhetens huvuduppdrag är att stötta och motivera individer till självförsörjning samt att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd.

Enheten har stort fokus på metodutveckling där alla medarbetare bidrar med idéer och lösningar som för arbetet framåt och som på sikt leder till att fler klienter blir självförsörjande. Som ett led i att förbättra arbetssituationen inom socialt arbete jobbar Stockholms stad med en handlingsplan där bland annat introduktion för nyanställda, administrativt stöd och arbetsledning lyfts fram som centrala delar för en bra arbetsmiljö.

Enheten består i huvudsak av ca 26 socialsekreterare och 8 ekonomihandläggare fördelade i tre olika team som leds av varsin biträdande enhetschef, varav ett mottagningsteam.

På vår arbetsplats värdesätter vi en god teamkänsla och en naturlig del i jobbet är att delta i aktiviteter som främjar detta, exempelvis hälsofrukost, fredagsfika och friskvårdsaktiviteter. Till stöd i friskvårdsplaneringen har vi engagerade hälsocoacher på enheten.

Dina arbetsuppgifter
Ditt uppdrag som ekonomihandläggare innebär att administrera utbetalningar av ekonomiskt bistånd. Du är medhandläggare i ärenden där socialsekreterare är huvudansvarig och handlägger enstaka ärenden på egen hand där det är fastställt att individen inte har någon arbetsförmåga och uppbär kompletterande försörjningsstöd.

I huvudsak innebär arbetet:

• Att journalföra inkomna handlingar

• Att göra beräkningar och verkställa beslut om försörjningsstöd

• Genomföra kontroller i ärenden enligt vårt årshjul

• Fakturabetalningar i vårt verksamhetssystem Paraplyet

Kvalifikationer
• Lägst gymnasieutbildning är ett krav, önskvärt med påbyggnadsutbildning inom ekonomi/administration.

• Kunskap om socialtjänstlagen och riktlinjer som styr arbetet med försörjningsstöd.

• Tidigare erfarenhet av administrativt arbete, erfarenhet av liknande arbete är meriterande.

• Goda datorkunskaper, erfarenhet av dokumentationssystemet Paraplyet är meriterande.

• God kommunikativ förmåga i tal och skrift. Arbetet innebär nära samarbete med socialsekreterare och kräver att du är strukturerad, självgående och flexibel. Det är viktigt att du är noggrann och strävar efter hög kvalitet i arbetet.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-20
Ange följande referens när du ansöker: 2018/1401
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lisa Wallin (lisa.wallin@stockholm.se) 0850805167

Företag
Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeoms

Adress
Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeoms
Hässelby torg 20-22, 2 trappor
16523 Hässelby

Kontorsadress
Hässelby torg 20-22, 2 trappor

Jobbnummer
4002623

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeoms

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Hässelby-Vällingby SDF, Individ- och Familjeoms: