Ekonomihandläggare till ekonomi- och controllerenheten

Post- och Telestyrelsen / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Är du en strukturerad och serviceinriktad person som dessutom har erfarenhet av arbete med betalningsflöden? Då kan du vara den kollega som vår ekonomi- och controllerenhet behöver!

Ekonomi- och controllerenheten ansvarar för PTS ekonomistyrning, budgetunderlag, internbudget och ekonomisk uppföljning samt för en del av PTS verksamhetsuppföljning. Enheten ansvarar även för säkerställande av myndighetens redovisning, betalningsflöden och den externa rapporteringen. Myndigheten tar årligen emot ca 8 000 fakturor samt skickar ca 50 000 fakturor.

PTS ekonomiavdelning söker nu en ekonomihandläggare till ekonomi- och controllerenheten.

Om rollen
Som ekonomihandläggare kommer du vara en viktig del i verksamhetens dagliga ekonomiarbete och ett stöd för myndighetens anställda inom ekonomiområdet. Du kommer till exempel att arbeta med våra betalningsflöden vilket innebär fakturering, bokföring, utredning och avstämning av inkommande och utgående betalningar. I uppdraget ingår att identifiera möjligheter, föreslå lösningar löpande i vardagen som uppstår via exempelvis omvärldsbevakning och analys. Du främjar för att verksamheten bedrivs enligt lagar, föreskrifter och riktlinjer samt till utveckling av rutiner inom området. För att du ska trivas hos oss är samarbete, tillit och prestigelöshet viktigt. Vi är en liten enhet på 11 personer där vi behöver stötta varandra för att upprätthålla en kontinuitet i uppdraget.

Som ekonomihandläggare arbetar du bland annat med löpande ekonomihantering genom bland annat avstämningar och kvalitetssäkring av redovisning. Du deltar också i månads- och årsbokslut. Vidare arbetar du med kundreskontra, föreberedelser inför fakturering, säkerställer fakturaflödet samt utreder fakturafrågor. Du stöttar även i frågeställningar kring ekonomifrågor, redovisning och moms. I rollen som ekonomihandläggare har du kontakter med Statens servicecenter och är delaktig i revisioner.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för tjänsten är det viktigt att du är strukturerad och noggrann. Det är även viktigt att du besitter en god analytisk förmåga. Eftersom du kommer arbeta på en av PTS stödenheter är det också viktigt att du är serviceinriktad.

Du kommer ha många kontaktytor i rollen, både internt och externt är det också viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga.

Vi söker dig som har:

• Eftergymnasial ekonomiutbildning med inriktning mot redovisning eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet förvärvad på annat sätt, tex yrkesutbildning.
• Goda kunskaper i svenska avseende tal och skrift.
• Minst 2 års aktuell erfarenhet från statlig redovisning

Det är meriterande för tjänsten om du har kunskaper i UBW (fd Agresso) eftersom det är ett av de verksamhetssystem som enheten använder.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV, men gärna telefonnummer och mailadress för att vi eventuellt ska kunna nå dig. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 7 januari.

För mer information kontakta enhetschef Christian Koch på christian.koch@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på isabelle.flygelholm@pts.se.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Ersättning
Fast lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8337478

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: