Ekonomihandläggare med registratorkompetens - Statens Historiska Museer - Ekonomiassistentjobb i Stockholm
Ekonomihandläggare med registratorkompetens
Statens Historiska Museer / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm

Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Kungliga Myntkabinettet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.

Arkeologerna är landets ledande konsult inom arkeologi och kulturmiljö med kunskapsuppbyggnad i fokus. Vår verksamhet finansieras genom externa uppdrag och idag är vi ca 100 anställda. Under den arkeologiska fältsäsongen har vi även säsongsanställd personal. Vår målsättning är att bedriva en effektiv uppdragsarkeologisk kunskapsuppbyggnad till gagn för kulturmiljövården, samhällsplaneringen, forskningen och allmänheten. Arkeologerna har kontor i Linköping, Lund, Mölndal, Stockholm och Uppsala.

Arkeologerna har en ekonomihandläggare i var och en av våra fyra regioner, samt en centralt placerad controller. Nu söker vi en ekonomihandläggare till regionen Stockholm-Uppsala.

Publiceringsdatum
2021-01-27

Dina arbetsuppgifter
Som ekonomiassistent ansvarar du för uppläggning av projekt, leverantörsfakturor, kundfakturering, löpande bokföring, avstämningar av projektkonton, samt projektavslut. I arbetsuppgifterna ingår också att genomföra interna uppföljningar och avstämningar och ge stöd och underlag till organisationens medarbetare, framför allt våra projektledare och regionchef. Tillsammans med regionchefen svarar du för regionens årliga budgetläggning och tertialuppföljning av budgeten. Dessutom utför du kontroll av reseräkningar, och registrering (diarieföring) av inkommande och utgående ärendehandlingar, såsom remisser, skrivelser, anbud och avtal. Andra arbetsuppgifter kan tillkomma.

Kvalifikationer
Du har företagsekonomisk utbildning på minst gymnasienivå och minst två års erfarenhet av bokföring och kontoavstämningar. Du är en van användare av MS Office (framför allt Excel), av ett ekonomisystem (exempelvis Agresso), samt av ett fakturahanteringssystem (exempelvis Visma Proceedo) och ett diarieföringssystem (exempelvis ACTA 5.0). Det är meriterande om du har jobbat med ovanstående arbetsuppgifter inom det statliga området, men eftersom vår verksamhet är helt uppdragsfinansierad är erfarenhet från privat sektor också värdefull.

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet innebär ständig kontakt med medarbetare i affärsmässiga projekt. Du ska ha ett självständigt och strukturerat arbetssätt, ha god förmåga att organisera ditt arbete samt ha lätt för att samarbeta. Andra viktiga egenskaper är att vara analytisk och noggrann. Du bör också ha intresse av att medverka i utvecklingsarbete.

Du ska ha god förmåga att kommunicera ekonomi och ekonomiska resultat till icke-ekonomer. Du är ansvarskännande, serviceinriktad och har fokus på affärsmässighet. Du har god initiativförmåga och är intresserad av problemlösning.

Anställningen är ett vikariat på ett år. Tillträde snarast.

Du ansöker genom att klicka påknappen "Ansök" längst ner till höger. Vi vill ha din ansökan senast 210210.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Historiska Museer

Jobbnummer
5544249

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Historiska Museer: