Ekonomicontroller inriktning planering och uppföljning

Göteborgs kommun / Controllerjobb / Göteborg
2024-05-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomicontroller inriktning planering och uppföljning" (publicerad 2024-05-30) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Publiceringsdatum
2024-05-23

Arbetsuppgifter
Ekonomienheten arbetar med utveckling och strategiska frågor inom ekonomiområdet och ansvarar för ekonomistyrning, planering- och uppföljning och analyser. Enheten ansvarar även för att säkerställa det ekonomiska resultatet. Vi säkerställer att ekonomiprocesser är rättssäkra och håller hög kvalitet samt bidrar till att offentliga medel används klokt.

Ekonomienheten, som du kommer att ingå i, består av 11 ekonomicontroller, som tillsammans stödjer och vägleder chefer i det löpande ekonomiarbetet genom ett proaktivt och coachande förhållningssätt.

Denna tjänst är ett vikariat på ett år.
Uppdraget innefattar budgetarbete, månatlig uppföljning, bokslutsarbete, nyckeltal och utvecklingsarbete. I uppdraget ingår även att presentera mål och resultat samt bidra i ekonomienhetens interna kvalitetsarbete. Du arbetar aktivt med att analysera samband mellan siffror och verksamhet samt driver utvecklingsarbete utifrån verksamheternas förutsättningar som bidrar till en god ekonomi inom förvaltningen.

Du är en del i ett team men förväntas även att ha ett självständigt operativt ansvar för frågor som berör verksamhetsområdet. Förvaltningens storlek och tjänstens innehåll kan innebära många olika frågeställningar och uppdrag. I din roll som ekonomicontroller arbetar du även nära dina övriga kollegor på ekonomienheten men också med andra expertfunktioner på förvaltningen, för att stötta verksamheten på ett bra sätt.

Kvalifikationer
Vi ser att du som söker har högskoleutbildning inom ekonomi (180hp) samt erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning.
Ett krav är att du har tidigare erfarenhet av IT-verksamhetssystem och goda kunskaper i Office-paketet och speciellt i Excel. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av verksamhetssystemen: Unit4 Agresso, Nekksus/Hypergene, Proceedo och Personec.

I rollen som ekonomicontroller behöver du vara strukturerad, pedagogisk, samt ha lätt för att skapa goda relationer med kollegor och chefer.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang.

Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar någonting åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

Tillsättning sker under förutsättning att förvaltningens presidium godkänner rekryteringen samt tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C193187".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Förvaltningen för funktionsstöd

Kontakt
Enhetschef
Ariana Sasha
031-366 94 06

Jobbnummer
8700048

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: