Ekonomicontroller
Strängnäs kommun, Ekonomiavdelning / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Ekonomiavdelning i Strängnäs Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.
Tillsammans gör vi varandra bättre!
Ekonomiavdelningen erbjuder stöd och service till kommunens verksamhet och politiken inom områdena redovisning, controlling, finans och inköp, i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen. Ekonomiavdelningen har även en styrande och kvalitetssäkrande roll baserat på lagar, policys och riktlinjer samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna.
Är du utbildad ekonom med ett intresse för hur ekonomi- och beslutsstödsystem fungerar som nav i kommunens ekonomistyrningsprocesser och som en förutsättning för god redovisning? Motiveras du av utveckling och förstår behovet av kundfokus gentemot kommunens verksamheter samtidigt som behovet ska boxas in i fyrkantiga IT-system? Då är du kanske vår nya ekonomicontroller!
Publiceringsdatum2018-10-25ArbetsuppgifterVi söker en ekonomicontroller som kommer att arbeta både som ekonomistöd för kommunens verksamheter samt ansvara för förvaltning och utveckling av kommunens ekonomi- respektive beslutsstödsystem.
Ditt huvudsakliga uppdrag som ekonomicontroller är att medverka i boksluts- och budgetarbete samt ge verksamhetsföreträdare stöd vid budgetering, uppföljnings- och prognosarbete. I ditt arbete ingår även att göra utredningar och skriva rapporter, samt utveckla våra ekonomiprocesser. Som förvaltare och utvecklare för kommunens ekonomi- respektive beslutsstödsystem innehar du kunskap om systemen, ansvarar för underhåll och ändringsförslag. Du ser till att systemen vidareutvecklas, uppdateras och anpassas efter verksamhetens olika behov och önskemål. Du har kontakt med systemleverantör, samordnar och organiserar systemförvaltning, samt tar fram användarstöd och systemdokumentation.
I båda dina roller arbetar du som internkonsult med ansvar att ge råd och stöd i ekonomi- och systemfrågor samt genomför internutbildningar. Du arbetar nära verksamheten och övriga ekonomicontrollers, och ser det som en självklarhet för att skapa ett gott samarbete och utveckla verksamheten. Du rapporterar till ekonomichef.
KvalifikationerVi söker dig som har en universitet- eller högskoleutbildning inom ekonomi. Du har god kunskap i Office-paketet, och mycket goda kunskaper i Excel. Vi ser gärna att du är särskilt intresserad av förvaltningen och utveckling av ekonomiska IT-system. Du har förmåga att lätt sätta dig in i olika IT-system och lätt för att ta till dig nyheter oavsett om det gäller applikationer eller teknik. Det är meriterande om du har hunnit arbeta något år, gärna med uppgifter som innebär systemförvaltning i någon form. För att lyckas i rollen ser vi gärna att du är initiativrik och drivande samt att du har förmågan att kunna hantera såväl detaljer som helheter.
Vi värdesätter social kompetens och mycket god kommunikativ förmåga. Som person har du en tydlig analytisk förmåga och ett stort personligt engagemang och vilja att bidra till avdelningens utveckling. Du tar gärna ett stort ansvar och är service- och samarbetsorienterad. Du uttrycker dig väl i såväl tal som skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Strängnäs kommun strävar efter mångfald ur alla aspekter.
ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-11-15
Ange följande referens när du ansöker: 454/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktPer Malmquist
Per.Malmquist@strangnas.seKarolina Blomqvist 0152 293 31
FöretagSträngnäs kommun, Ekonomiavdelning
AdressSträngnäs kommun, Ekonomiavdelning
Nygatan 10
64580 Strängnäs
KontorsadressNygatan 10 64580 Strängnäs
Jobbnummer 4421371
Observera att sista ansökningsdag har passerat.