Ekonomichef med redovisningsansvar

Bohus Städ Patric Svensson AB / Ekonomichefsjobb / Göteborg
2025-12-18


Visa alla ekonomichefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bohus Städ Patric Svensson AB i Göteborg, Mölndal, Lerum, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige

Vi söker en ekonomichef med ansvar för redovisningen i en växande och välskött koncern med stark lokal förankring.
Som ekonomichef får du en nyckelroll i koncernens ekonomiska styrning och möjlighet att påverka och utveckla ekonomifunktionen långsiktigt. Du blir en del av en organisation som präglas av kvalitet, engagemang och korta beslutsvägar, där Bohus (Bohus Städ Patric Svensson AB) är det största bolaget.
Ditt uppdrag
Du har det övergripande ansvaret för koncernens bokföring och redovisning. I rollen leder och utvecklar du ekonomiavdelningen med ansvar för rapportering och uppföljning. Du rapporterar direkt till VD och ingår i Bohus styrgrupp, där du bidrar med ekonomisk kompetens i strategiska beslut. Din vardag präglas av nära samarbete med ledningen och vår serviceorganisation på huvudkontoret i Hisings Backa, Göteborg, men också löpande kontakt och samarbete ansvariga i koncernens övriga bolag.
Dina ansvarsområden
Säkerställa korrekt hantering av löpande bokföring, månads- och årsbokslut för samtliga bolag.
Ansvara för koncernens redovisning och rapportering med hög kvalitet och noggrannhet.
Hantera års- och koncernredovisning samt deklarationer i samarbete med revisionsbyrå.
Säkerställa att allt följer gällande lagar och god redovisningssed.

Utöver det löpande arbetet är du delaktig i budget-, prognos- och analysarbetet och bidrar med ekonomiska analyser som stöd för koncernens strategiska beslut. Du coachar och utvecklar medarbetarna i teamet och skapar en effektiv och välfungerande arbetsmiljö.
Utveckling och förbättring
En central del av uppdraget är att driva utveckling och förbättring av processer, rutiner och systemstöd inom bokföring och redovisning. Ansvar omfattar ekonomidelen i affärssystemet, med fokus på att skapa effektiva och korrekta flöden. Rollen innebär också att leda arbetet med digitalisering och automatisering för att förenkla och höja kvaliteten i ekonomiprocesserna. Som kontaktperson gentemot revisorer, myndigheter och banker säkerställer du att verksamheten följer gällande lagar och praxis inom redovisning och skatt.
Vi söker dig som har
Relevant akademisk utbildning inom ekonomi/redovisning eller motsvarande erfarenhet.
Flera års erfarenhet av kvalificerad redovisning, gärna från koncernverksamhet.
Dokumenterad erfarenhet av personalansvar och ledarskap.
Goda kunskaper inom K3, skattelagstiftning och övriga relevanta regelverk.
Mycket god systemvana, gärna erfarenhet av affärssystem och digitala redovisningsverktyg (vi arbetar idag i Pyramid).
Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
B-körkort.

Publiceringsdatum
2025-12-18

Dina personliga egenskaper
Du är en strukturerad och noggrann person med stark analytisk förmåga och trygghet i både din kompetens och ditt professionella omdöme. Du tar gärna ett helhetsansvar och har förmågan att kombinera detaljfokus med ett bredare perspektiv. Som ledare engagerar och utvecklar du ditt team och bygger förtroende genom god kommunikation och samarbete. Du är affärsmässig, lösningsorienterad och drivande - alltid med fokus på att identifiera och genomföra förbättringar som skapar stabilitet och kvalitet.
Vi erbjuder
En central och ansvarsfull roll i en välskött och växande koncern
Möjlighet att påverka och utveckla ekonomifunktionen långsiktigt.
En arbetsplats med korta beslutsvägar och nära samarbete med alla delar av organisationen, ledning och styrgrupp.
Goda möjligheter till personlig och professionell utveckling.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse.
Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan och bli en del av vår koncern där vi, tillsammans med fantastiska kollegor och med kunden i fokus, skapar ordning och kvalitet i alla led! Har du frågor om tjänsten? Varmt välkommen att kontakta antingen ansvarig rekryterare Jason Davies, 0708-488 058 eller VD Patric Svensson, 0709-839 540 / patric.svensson@bohus.se.
Vår koncern
Koncernen omsätter drygt 400 MSEK och består av flera bolag med olika inriktningar. Moderbolaget Patric Svensson Förvaltnings AB ansvarar för övergripande styrning och förvaltning. Bohus är koncernens största bolag och står för huvuddelen av verksamheten (ca. 80 procent). Kaffegreven AB driver verksamhet inom kaffe och relaterade tjänster till företag, kompletterat av Kaffegreven Finans AB som hanterar finansiering. Frölunda H-bo Fastighets AB, AB Exportgatan 18 och Backa Elim Fastighets AB fokuserar på fastighetsförvaltning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-02-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan
Ansök via vår sida för lediga tjänster:

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bohus Städ Patric Svensson AB (org.nr 556353-3867)
Exportgatan 18 (visa karta)
422 46  HISINGS BACKA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Hr-specialist
Jason Davies
jason.davies@bohus.se
0708-488058

Jobbnummer
9652324

Prenumerera på jobb från Bohus Städ Patric Svensson AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bohus Städ Patric Svensson AB: