Ekonomiassistent till Ekonomiavdelningen, Linköping
Polismyndigheten / Administratörsjobb / Linköping
2025-05-14
Visa alla administratörsjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Linköping,
Motala,
Norrköping,
Haninge,
Karlsborg eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker en ekonomiassistent till Polisens administrativa center (PAC Ekonomi). Anställningen är ett vikariat som sträcker sig till och med 31 augusti 2026.
Hos oss kommer ditt arbete bidra till att utveckla Polismyndighetens redovisning till framtida förutsättningar och krav. Du kommer tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten Controlling och redovisning med placering i Linköping. PAC Ekonomi ansvarar för hela Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Vi svarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i tre processer, Kund-, Leverantörs-, samt Redovisningsprocessen. Vi ansvarar även för hela Polismyndighetens ekonomisupport. Sektionen har även tre verksamhetsutvecklare.
Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsprojekt pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer.
PAC Ekonomi är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-ekonomiavdelningen/Publiceringsdatum2025-05-14ArbetsuppgifterSom ekonomiassistent kommer att arbeta med löpande redovisning kopplat till leverantörsfakturaflödet. Vi söker dig som är nyfiken, med en bred erfarenhet och flexibelt förhållningssätt. Detta är en möjlighet för dig som vill utvecklas inom många områden.
Arbetsuppgifterna kommer främst att omfatta följande;
• Hantera flöden inom processen från beställning till betalning, tex kontering, attestflöde, periodisering, betalningar m.m.
• Avstämningar och andra bokslutsuppgifter kopplade till moms, redovisning och regelefterlevnad
• Systemtekniska flöden, tex inläsning av filer, felhantering m.m.
• Stödja Polismyndigheten internt i frågor avseende utbetalningar och genom telefon- och mailsupport
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• Minst gymnasial utbildning med inriktning ekonomi eller annan erfarenhet och/eller utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgift i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer som arbetsgivaren bedömer relevant
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av större/komplexa affärssystem, exempelvis Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av arbete inom leverantörsreskontra
Dina personliga egenskaperVi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha intresse för system och digital utveckling samt en vilja att lära nytt är en förutsättning för att lyckas i rollen.
Du behöver ha en analytisk förmåga, vara noggrann, flexibel samt lösningsfokuserad. Du trivs i mixen av självständigt arbete och samarbete i grupp. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service en viktig del i den du är.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: 2025-10-01
Anställningsform: Vikariat t om 2026-08-31
Funktion: Handläggare ekonomi
Anställningsbenämning: Handläggare
Välkommen med din ansökan senast den 1 juni 2025.
Ansök genom att bifoga ditt CV på svenska (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m:
https://polisen.se/erbjudandeLäs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C255376/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Kontakt HR-konsult
Anette Tegnér
anette.tegner@polisen.se Jobbnummer 9338970