Ekonomiassistent
Göteborgs kommun / Ekonomiassistentjobb / Göteborg
2025-09-02
Visa alla ekonomiassistentjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
Publiceringsdatum2025-09-02ArbetsuppgifterStadsfastighetsförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och en omsättning drygt 4 miljarder kronor och investerar 2-3 miljarder kronor årligen. Ekonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom kompetensområdet ekonomi och arbetar aktivt med att bidra till mer resurseffektiva processer. Avdelningen fördelas på två enheter efter kompetensområde: Drift- och verksamhetsekonomi samt Investerings- och hyresekonomi. Tjänsten som ekonomiassistent tillhör enheten drift- och verksamhetsekonomi.
En av våra två ekonomiassistenter har valt att gå vidare mot nya utmaningar så därför söker vi nu dennes efterträdare.
Är du självgående, kommunikativ och har ett genuint intresse för ekonomi? Vill du vara med på resan, tillsammans med teamet och avdelningen, mot att utveckla vår verksamhet till att matcha våra högt ställda ambitioner? Vi arbetar målinriktat med att förfina och utveckla rutiner och processer för att passa nya förutsättningar. Du kommer att ingå vårt fantastiska driftteam och tillsammans kommer ni att driva verksamheten framåt.
Dina arbetsuppgifter:
Som ekonomiassistent hos drift-och verksamhetsekonomi arbetar du huvudsakligen med:
• Kund- och leverantörsreskontra
• Intern- och extern fakturering
• Förvaltningens fakturasystem Proceedo
• Kontoavstämningar
• Interna kontroller
• Vara behjälplig i bokslutsarbetet (månads-, delårs- och årsbokslut)
• Stöd i ekonomifrågor för såväl den interna verksamheten som för externa motparter
Vårt uppdrag är också att stödja chefer och verksamhetsansvariga i ekonomifrågor och se till att säkerställa en hög kvalitet på redovisningen. Vi ser att du är en person som bidrar till enhetens uppdrag genom att aktivt arbeta för att kvalitetssäkra förvaltningens redovisning och interna kontroller.
KvalifikationerVem söker vi?
För denna tjänst behöver du ha relevant utbildning med ekonomisk inriktning eller motsvarande. Vi söker dig med tidigare erfarenhet av arbete med kund- och leverantörsreskontra, gärna i kommunal förvaltning. Det är ett krav att du har vana av MS Office och ekonomisystem, medan det är meriterande om du har erfarenhet av systemen Proceedo, Agresso, Xpand och Visma.
Då du kommer att ha både interna och externa kontakter ser vi att du har ett serviceinriktat förhållningssätt och god förmåga att uttrycka dig tydligt i både tal och skrift. Du är lyhörd för verksamhetens behov, har förmåga att se vad som ska prioriteras och är självgående inom ramen för ditt ansvarsområde. En lösningsfokuserad inställning är vad som driver ditt arbete framåt. Som ekonomiassistent är det även kritiskt att du är administrativt lagd, med en förmåga att hålla ordning och reda på detaljer.
Hos oss arbetar vi med glädje och omtanke om varandra. Du kommer att arbeta nära en annan kollega, där ni ställer upp för varandra och för teamet när så krävs. Vi har ett gott arbetsklimat och ser gärna att du tillsammans med oss fortsätter att bidra till den gemensamma arbetsglädjen. Hos oss vill vi att du utvecklas och mår bra på jobbet!
Vårt erbjudande:
Vi har möjlighet att göra stor skillnad genom att jobba och lära tillsammans. Stadsfastighetsförvaltningen är en stark förespråkare av att våra medarbetare utvecklas, både genom erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling och intern rörlighet till andra roller och områden i organisationen.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings- och innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C275558".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Stadsfastighetsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Mikael Axelsson
031-3650202 Jobbnummer 9487608