Ekonomiassistent
Statens Fastighetsverk / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
2025-08-29
Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Fastighetsverk i Stockholm,
Solna,
Botkyrka,
Ekerö,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter - däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark.
Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Du blir en del av Ekonomienheten som är ett positivt, härligt och engagerat team på 12 medarbetare med kompetens inom redovisning, ekonomiuppföljning och ekonomistyrning. Ekonomienheten ansvarar för sammanställning och rapportering av SFV:s budget, prognoser och bokslut till ledningsgruppen och styrelsen samt till Ekonomistyrningsverket och Regeringskansliet. Till enhetens ansvarsområde hör också leverantör- och kundreskontra, ekonomimodell, redovisning, finansieringsfrågor samt rådgivning och stöd till organisationen i ekonomiska frågor.
Är du kommunikativ, serviceinriktad och har god kunskap om ekonomi? Då kan du vara vår ekonomiassistent!
Din roll
Tjänsten som ekonomiassistent innebär att du kommer dela din tid mellan centralt på Finansstaben/Ekonomienheten och fastighetsområde Regeringsbyggnader.
Som ekonomiassistent arbetar du i huvudsak med kundfaktureringar, vilket innebär att ta fram underlag och stämma av dessa med fastighetsområdets medarbetare eller medarbetare på enheter och staber innan fakturering. Du arbetare även med att stötta medarbetare och chefer som är sällananvändare i vårt e-handelssystem Proceedo med att göra beställningar men även att hantera leverantörsfakturor.
Tillsammans med fastighetsområdets ekonomiansvarige är du delaktig i bokslutsarbetet, där du bland annat jobbar med kontoavstämningar, periodiseringar och rättningar.
Du har en kommunikativ och serviceinriktad roll där du kommer att ha daglig kontakt med medarbetare i verksamheten, kunder och leverantörer i olika frågor.
Du är även behjälplig med övrig administration av bland annat löneutlägg i vårt IT-stöd för lön och anställning. Du bistår även med andra vanligt förekommande administrativa arbetsuppgifter då vi hjälps åt på enheten.
Tjänsten är placerad i Stockholm.
Din profil
Vi söker dig som har:
• relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi
• flera års erfarenhet som ekonomiassistent både från kund- och leverantörssidan
• arbetat flera år inom offentlig sektor
• har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Meriterande:
Det är meriterande om du har jobbat i IT-stöden Visma Proceedo, Unit4 ERP (Agresso) och LEB. Det är meriterande om du har erfarenhet av enklare redovisning som till exempel löpande bokföring, ombokningar och bokslut.
Personliga egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att trivas i rollen har du ett strukturerat arbetssätt där du kan hantera flera kontaktytor och olika arbetsforum på ett konstruktivt sätt. Du behöver vara samarbetsorienterad och ha en hög nivå av serviceanda. Du är dessutom noggrann och gillar att dyka ner i detaljer där du reder ut oklarheter och hittar lösningar.
Så söker du tjänsten
För att söka tjänsten ber vi dig bifoga ditt CV och besvara ett antal urvalsfrågor som utgår från kravprofilen. Vid första urvalet kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och dina svar på frågorna. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta rekryterande chef för att skicka in din ansökan.
För frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Mariette Molin tfn 010-478 7407.
Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR/S nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på
www.sfv.se. Sista dag att ansöka är 2025-09-19
Mer information
Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. SFV tillämpar 6 månaders provanställning.
Placering: Stockholm
Tillträde: Enligt överenskommelse
Möjlighet till distansarbete: Det finns viss möjlighet till distansarbete.
Innan ett beslut om anställning fattas kan en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) komma att genomföras. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och i vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
Statens fastighetsverk verkar inom branscher som är exponerade mot olika risker för oegentligheter, i förbyggande syfte förekommer därför tjänster där lämplighetsprövning genomförs.
Jobba hos oss
På SFV arbetar vi på medborgarnas uppdrag, med utgångspunkt i den statliga värdegrunden och utifrån vår medarbetarbetarpolicy. Medarbetare på SFV har god förståelse för SFV:s uppdrag och mål, tar ansvar och samarbetar. Våra chefer leder vårt arbete genom att ha helhetssyn, leda mot resultat samt skapa delaktighet och involvering.
Ta del av vår medarbetarpolicy och hur det är att jobba hos oss på Jobba hos oss | SFV.
Välkommen till oss!
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Fastighetsverk (org.nr 202100-4474),
http://www.statensfastighetsverk.se/ Arbetsplats Statens fastighetsverk
Jobbnummer 9483590