Ekonomi & Kontorschef
Wekla AB / Ekonomichefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Wekla AB i Göteborg,
Lund,
Stockholm eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2014-05-07Beskrivning av verksamhetenOm Wekla
Wekla är ett internationellt handelshus med egenutvecklade kvalitetsprodukter som marknadsförs under eget varumärke. Vi är ett svenskt företag som med stor utvecklingspotential expanderar och växer under kontrollerade former.
I nära samverkan med våra internationellt etablerade partners utvecklar vi utifrån marknadens och våra kunders behov nya innovativa miljövänliga produkter inom framförallt fyra produkt områden; EcoFloors - EcoBoards - Concepts - Machinery.
Mer info finns på
www.wekla.com www.weklamachinery.com . Utöver B2B finns även
www.portnordic.com som är vårt eget dotterbolag och konsumentkanal.
Vårt huvudkontor ligger i Gårda med lager i Mölndal och Nybro, samt kvalitetspersonal i Asien.
Dina arbetsuppgifterOm jobbet
Arbetsuppgifterna innebär att du både på övergripande nivå samt som genomförare i den löpande dagliga verksamheten kan hantera ekonomi, budget, logistik samt den administrativa hanteringen. Flera av våra produkter produceras och marknadsföres globalt hos våra internationella samarbetspartners. Du rapporterar direkt till VD och är naturligtvis med i företagets ledningsgrupp.
ArbetsuppgifterEkonomi
Övergripande ekonomistyrning på koncernnivå där du ansvarar och utvecklar budget, styr rutiner, bokslut och rapportering på respektive bolag och affärsområde. Fortnox är vårt affärssystem. Arbetet kommer även att innebära en mycket kommersiell budget- och prognosuppföljning på respektive affärsområde, där ditt goda affärsmannaskap kommer väl till sin rätt.
I den dagliga verksamheten ansvarar och genomför du alla förekommande löpande ekonomiuppgifter såsom:
Budget-/prognosuppföljning, order, fakturering, reskontra, betalningar, avstämningar, kassaflödesprognoser, skatter och avgifter, momsredovisning, kravhantering kunder, inrapportering mm.
Logistik
Som logistiksamordnare skall du på produktnivå ansvara för rutiner och administration samt genomföra:
Inköpsorder, varor på väg, inventering, produktinrapportering, reklamationer,
bokning och samordning av frakter, både inkommande sjö och flyg samt utgående.
Fraktavtal.
Kontor/administration
• Ordning och reda
• Övriga administrativa uppgifter
Vi söker dig som har formell redovisningsutbildning samt några års erfarenhet av löpande bokföring, redovisning och upprättande av bokslut. Vi förutsätter att du är noggrann, ihärdig, affärsmässig, ödmjuk, har sinne för ordning och reda och är faktauppdaterad inom ditt område. Du kan hålla många bollar i luften. Då vi är ett säljbolag förutsätter vi även att du är intresserad av kundkontakter framförallt i underhållande syfte. Självfallet kommer dina personliga egenskaper och sociala kompetens att vara av högsta betydelse.
Krav för tjänsten är:
• Formell redovisningsutbildning
• Arbetslivserfarenhet från bolag i utveckling
• Flytande svenska
• Engelska i tal och skrift
• Goda IT-kunskaper med dokumenterade kunskaper i excel
• Social kompetens
Vi erbjuder
• Ett framtidsinriktat företag med flera innovativa produkter och verksamheter
• En miljö under mottot "Roligt - Utvecklande - Stimulerande och Lönsamt"
• Möjlighet att skapa och vara delaktig i internationell affärsutveckling
• Lön enligt överenskommelse
• Placering Göteborg
• Tillträde omgående
Låter det som en utmaning för dig? Brinner du för affärsutveckling i en ny och fortfarande dynamisk miljö samt delar våra grundvärderingar Fokus, Effektivitet, Enkelhet och Mervärde?
Skicka då in din ansökan med löneanspråk snarast då vi har löpande urval.
Tjänstens primära inriktning är mot ekonomi, så beroende på individ, kompetens och tillgänglighet kan tjänsten eventuellt anpassas vad gäller innehåll eller arbetstid.
Kortfattad arbetsbeskrivning
Ekonomi
• Ansvara för och överse löpande redovisning, kontering av kund- och leverantörsfakturor, betalningar samt kontoavstämningar
• Ansvara för fakturering med påföljande factoringhantering
• Administrera lagerhållning avseende inventering och inpriskontroller
• Ansvara för månads- och årsbokslut
• Arbeta med redovisning på koncernnivå
• Ansvara för kassaflödes-, budget- och prognosarbete
• Kontinuerlig uppföljning och analys av resultat samt rapportering till VD och Styrelse
• Ansvara för momsdeklarationer
Logistik
• Löpande uppföljning och dokumentering av inköpsprocessen (från orderläggning till inleverans)
• Löpande kontakter med fraktbolag
• Administrera utleveranser
Kontor
• Hantering av post och inkommande mail
• Kundsupport
• Ordning & reda
Kontaktuppgifter för detta jobbFrågor gällande tjänsten besvaras direkt av VD Staffan Wedekull
staffan@wekla.comDin ansökan märkt "Ekonomichef" med löneanspråk samt beskrivning av nuvarande arbetssituation skickas till
staffan@wekla.comsamt även som vanligt brev till:
Staffan Wedekull
Wekla AB
Fabriksgatan 38
412 51 Göteborg
Välkommen med din ansökan!
Arbetstider och omfattningTillsvidare
Heltid
TillträdeEnligt överenskommelse
ErsättningFast lön
Så ansöker duAnsökan kan skickas till e-postadress:
staffan@wekla.comKontaktStaffan Wedekull 0702-603009
staffan@wekla.comFöretagWekla AB
AdressWekla AB
42131 VÄSTRA FRÖLUNDA
KontorsadressE A Rosengrensgata 22
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 031-7884900
E-postadress:
info@wekla.com Jobbnummer 1865540
Observera att sista ansökningsdag har passerat.