Ekonomi & Kontorschef

Wekla AB / Ekonomichefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Wekla AB i Göteborg, Lund, Stockholm eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2014-05-07

Beskrivning av verksamheten
Om Wekla
Wekla är ett internationellt handelshus med egenutvecklade kvalitetsprodukter som marknadsförs under eget varumärke. Vi är ett svenskt företag som med stor utvecklingspotential expanderar och växer under kontrollerade former.
I nära samverkan med våra internationellt etablerade partners utvecklar vi utifrån marknadens och våra kunders behov nya innovativa miljövänliga produkter inom framförallt fyra produkt områden; EcoFloors - EcoBoards - Concepts - Machinery.
Mer info finns på www.wekla.com www.weklamachinery.com . Utöver B2B finns även www.portnordic.com som är vårt eget dotterbolag och konsumentkanal.
Vårt huvudkontor ligger i Gårda med lager i Mölndal och Nybro, samt kvalitetspersonal i Asien.

Dina arbetsuppgifter
Om jobbet
Arbetsuppgifterna innebär att du både på övergripande nivå samt som genomförare i den löpande dagliga verksamheten kan hantera ekonomi, budget, logistik samt den administrativa hanteringen. Flera av våra produkter produceras och marknadsföres globalt hos våra internationella samarbetspartners. Du rapporterar direkt till VD och är naturligtvis med i företagets ledningsgrupp.

Arbetsuppgifter
Ekonomi
Övergripande ekonomistyrning på koncernnivå där du ansvarar och utvecklar budget, styr rutiner, bokslut och rapportering på respektive bolag och affärsområde. Fortnox är vårt affärssystem. Arbetet kommer även att innebära en mycket kommersiell budget- och prognosuppföljning på respektive affärsområde, där ditt goda affärsmannaskap kommer väl till sin rätt.

I den dagliga verksamheten ansvarar och genomför du alla förekommande löpande ekonomiuppgifter såsom:
Budget-/prognosuppföljning, order, fakturering, reskontra, betalningar, avstämningar, kassaflödesprognoser, skatter och avgifter, momsredovisning, kravhantering kunder, inrapportering mm.

Logistik
Som logistiksamordnare skall du på produktnivå ansvara för rutiner och administration samt genomföra:
Inköpsorder, varor på väg, inventering, produktinrapportering, reklamationer,
bokning och samordning av frakter, både inkommande sjö och flyg samt utgående.
Fraktavtal.

Kontor/administration
• Ordning och reda
• Övriga administrativa uppgifter

Vi söker dig som har formell redovisningsutbildning samt några års erfarenhet av löpande bokföring, redovisning och upprättande av bokslut. Vi förutsätter att du är noggrann, ihärdig, affärsmässig, ödmjuk, har sinne för ordning och reda och är faktauppdaterad inom ditt område. Du kan hålla många bollar i luften. Då vi är ett säljbolag förutsätter vi även att du är intresserad av kundkontakter framförallt i underhållande syfte. Självfallet kommer dina personliga egenskaper och sociala kompetens att vara av högsta betydelse.
Krav för tjänsten är:
• Formell redovisningsutbildning
• Arbetslivserfarenhet från bolag i utveckling
• Flytande svenska
• Engelska i tal och skrift
• Goda IT-kunskaper med dokumenterade kunskaper i excel
• Social kompetens

Vi erbjuder
• Ett framtidsinriktat företag med flera innovativa produkter och verksamheter
• En miljö under mottot "Roligt - Utvecklande - Stimulerande och Lönsamt"
• Möjlighet att skapa och vara delaktig i internationell affärsutveckling
• Lön enligt överenskommelse
• Placering Göteborg
• Tillträde omgående
Låter det som en utmaning för dig? Brinner du för affärsutveckling i en ny och fortfarande dynamisk miljö samt delar våra grundvärderingar Fokus, Effektivitet, Enkelhet och Mervärde?
Skicka då in din ansökan med löneanspråk snarast då vi har löpande urval.
Tjänstens primära inriktning är mot ekonomi, så beroende på individ, kompetens och tillgänglighet kan tjänsten eventuellt anpassas vad gäller innehåll eller arbetstid.

Kortfattad arbetsbeskrivning

Ekonomi
• Ansvara för och överse löpande redovisning, kontering av kund- och leverantörsfakturor, betalningar samt kontoavstämningar
• Ansvara för fakturering med påföljande factoringhantering
• Administrera lagerhållning avseende inventering och inpriskontroller
• Ansvara för månads- och årsbokslut
• Arbeta med redovisning på koncernnivå
• Ansvara för kassaflödes-, budget- och prognosarbete
• Kontinuerlig uppföljning och analys av resultat samt rapportering till VD och Styrelse
• Ansvara för momsdeklarationer

Logistik
• Löpande uppföljning och dokumentering av inköpsprocessen (från orderläggning till inleverans)
• Löpande kontakter med fraktbolag
• Administrera utleveranser

Kontor
• Hantering av post och inkommande mail
• Kundsupport
• Ordning & reda

Kontaktuppgifter för detta jobb
Frågor gällande tjänsten besvaras direkt av VD Staffan Wedekull staffan@wekla.com
Din ansökan märkt "Ekonomichef" med löneanspråk samt beskrivning av nuvarande arbetssituation skickas till staffan@wekla.com
samt även som vanligt brev till:
Staffan Wedekull
Wekla AB
Fabriksgatan 38
412 51 Göteborg

Välkommen med din ansökan!

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Tillträde
Enligt överenskommelse

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Ansökan kan skickas till e-postadress: staffan@wekla.com

Kontakt
Staffan Wedekull 0702-603009 staffan@wekla.com

Företag
Wekla AB

Adress
Wekla AB
42131 VÄSTRA FRÖLUNDA

Kontorsadress
E A Rosengrensgata 22

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 031-7884900
E-postadress: info@wekla.com

Jobbnummer
1865540

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Wekla AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Wekla AB: