Ekonomi handläggare/ Ekonomi kontroller för en internationell NGO

Swedo-The Swedish Development Aid Organization / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Swedo-The Swedish Development Aid Organization i Stockholm

SWEDO är en svensk ideell, religiöst och politiskt obunden biståndsorganisation som grundades 1991 i Stockholm, Sverige. Vi har kontinuerligt verkat i Mellanöstern sedan dess och vårt arbete består framförallt av bygg- och infrastrukturutveckling, mottagande av flyktingar, hälsa, vatten, sanitet och hygien samt kapacitetsuppbyggnad av civilsamhället
SWEDO arbetar också med utvecklings- och kapacitetsbyggande verksamhet i linje med det människorättsbaserade förhållningssättet för att uppnå långsiktig hållbarhet. SWEDO verkar för närvarande i Irak, Syrien, Jordanien och Palestina med ett stort antal partners och stöd av bland andra - UNHCR, WFP, UNFPA, ILO, ECHO, Forum Civ, Svenska institutet med flera.
Under de senaste åren har vi ökat vårt arbete inom flera humanitära utvecklingssektorer, som tex. skapande av arbetstillfällen och återställa små och medelstora företag (SMF) som påverkats av de ekonomiska konsekvenserna av covid19, värdekedjan inom jordbruks- och livsmedelssektorer som påverkas av klimatförändringar och främjande av ett kvinnliga nätverk för samordning av humanitär information och konfliktlösning i samhället.
Därför annonserar vi nu efter en person som kan ta SWEDOS ekonomistyrning, administration och regelbunden finansiella kontroll vidare till en än mer ökad professionalisering av organisationens ekonomienhet. Som ekonomi handläggare/Ekonomi kontroller (EHK) kommer du att vara på en strategisk position och rapportera till generalsekreteraren.
Du kommer att leda och utveckla ett ekonomiteam för att stödja följande områden: ekonomi, bokföring och fakturering, kostnadsflödesanalyser och budgetering, bokslut, HR frågor relaterade till ekonomin, internationella relationer och avtalshantering bland annat. Du kommer ha en avgörande roll i samarbetet med det högre ledningsteamet i strategiskt beslutsfattande och verksamhet när SWEDO fortsätter att förbättra sin kvalitetsprogrammering och bygga kapacitet.
Denna tjänst är en fantastisk möjlighet för en ekonomi- och kontroller att professionalisera och stärka den interna kapaciteten i en internationellt välrespekterad organisation med stor genomslagskraft.
Tjänsten kan innebära visst resande till Mellanöstern och de länder SWEDO verkar i, särskilt vid revisionstider. Resandet sker säkert och du reser aldrig ensam. Tjänsten innebär också att viss arbetstid kan förläggas på helger eller kvällar då det är en organisation som styrs av en ideellt arbetande styrelse.
Du ska analysera och presentera finansiella rapporter på ett korrekt och lättförståeligt sätt, ta fram månadsrapporter och årsbokslut, samla finansiellt rapporteringsmaterial för alla givarsegment och övervaka all finansiell, projekt-/program- och bidragsredovisning. Samordna och leda den årliga revisionsprocessen, ha kontakt med externa revisorer och styrelsens arbetsutskott, bedöma nödvändiga ekonomiska ändringar. Övervaka och leda den årliga budget- och planeringsprocessen i samarbete med SG och kassören/AU i samverkan med verksamhetsutvecklings planen som styrelsen antagit, administrera och granska alla ekonomiska planer och budgetar, övervaka den ekonomiska utvecklingen och förändringar och hålla ledningsgruppen uppdaterad om organisationens finansiella status kontinuerligt. Hantera organisatoriskt kassaflöde och prognoser. Implementera ett robust kontraktshantering system och finansiell förvaltning/rapportering, se till att kontrakt, fakturering och flöden följs och att finansiella data och kassaflödet är stabila och hållbart och stödjer de operativa kraven. Uppdatera och implementera alla nödvändiga finansiella affärspolicyer och redovisningspraxis, förbättra ekonomiavdelningens övergripande policy manual. Effektivt kommunicera och presentera alla ekonomiska frågor från CMO 's och HQ till styrelsen. Daglig bokföring för Sverige och nystartade områden. Uppföljning av granskningsrapporter från givare, följt upp olika typer av rapporter som stöd till SG om rekommendationer från projektrevisorer och åtgärdspunkter. Gå igenom ekonomiska månadsrapporter inför styrelsemöten. Förbereda presentationer inför styrelsemötena, delta i arbetsutskottsmöten och styrelsemöten när så efterfrågas, vilket kan innebära att arbeta på en helgdag emellanåt. Förbereda och kontrollera interna budgetar för alla kontor. Uppföljning av faktureringssystem och fakturerings tidsplaner hålls i förhållande till avtal och SWEDO-bidragsgivare. Delta i möten med bidragsgivare och potentiella givare. Ansvarig för organisationens redovisningssystem och uppgradera den vid behov för att matcha givares och revisonens krav. Ansvarig för att se till att all ekonomi- och HR-data lagras digitalt på redovisningssystemen.
Obs: Ansökningar som inte uppfyller de specificerade minimikraven kan inte komma i fråga.

Publiceringsdatum
2022-08-25

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-16

Adress
Swedo-The Swedish Development Aid Organization
Tegelviksgatan 40, 1 TR, STOCKHOLM
11641 Stockholm

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HQ-EC-VA-2022RE".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Swedo-The Swedish Development Aid Organization, http://www.swedoaid.org
Tegelviksgatan 40, 1 Tr, Stockholm (visa karta)
116 41  STOCKHOLM

Ansökan
E-post: hr.stockholm@swedoaid.org

Arbetsplats
Swedo Hq

Kontakt
Biträdande Generalsekreterare
Yasmeen Alali
info@swedoaid.org

Jobbnummer
6916460

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Swedo-The Swedish Development Aid Organization

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Swedo-The Swedish Development Aid Organization: