Ekonomer till avdelningen för bredbandsstöd
Post- och Telestyrelsen / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Vi söker ekonomer som vill arbeta med ett nytt statligt stödprogram för bredbandsutbyggnad för att uppnå regeringens bredbandsmål. Tycker du om att arbeta i en föränderlig och komplex miljö där många sakfrågor styrs av det politiska läget så kan det vara dig vi söker!
PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.
Vad ska jag arbeta med?
PTS har i uppdrag att främja bredbandsutbyggnad i alla delar av landet, i enlighet med regeringens bredbandsstrategi. Nu har myndigheten fått ett utökat uppdrag om att bevilja statligt stöd till bredbandsutbyggnad i områden där marknaden inte bygger kommersiellt, och under 2021 ska 1,6 miljarder kronor fördelas, följt av ytterligare medel för kommande år.
PTS ska vid hanteringen av stödet verka för en god tillgänglighet till snabbt bredband i hela Sverige, särskilt i mer glest befolkade områden. Stödet ska spridas till olika aktörer i alla delar av landet. Stödprogrammet följer EU:s statsstödsregler och stödmottagarna ska följa de villkor som PTS ställer.
Nu söker vi tre ekonomer för att arbeta med att följa upp och granska stödfinansierade projekt. Granskningen utgår från de underlag som projekten har presenterat inklusive räkenskapsunderlag. I din roll gör du en bedömning utifrån underlagen om kostnaderna står i överensstämmelse med projektbeslut och regelverk. Kontrollerna sker i form av skrivbordsgranskning samt på urvalsbasis.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• uppföljning av projekt som beviljats stöd för bredbandsutbyggnad, inklusive granskning av teknisk dokumentation och ekonomisk redovisning från stödmottagare
• vidareutveckling av interna arbetsrutiner för uppföljning och granskning av stödfinansierade projekt
• vidareutveckling av effektiva metoder för handläggning av ansökningar om stöd till bredbandsutbyggnad
• utförande av analyser och avstämningar om villkor för beviljat statligt stöd uppfyllts
• framtagning av beslutsunderlag och föredragning av ärenden rörande återkrav för beslutsfattare
• ha kontakter med stödmottagare och andra aktörer som arbetar med bredbandsutbyggnad
Vem söker vi?
Vi söker dig med:
• examen inom ekonomi på kandidatnivå eller annan utbildning som bedöms likvärdig
• erfarenhet av arbete med granskning, redovisning eller revision
• minst ett års erfarenhet av arbete på myndighet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande är:
• erfarenhet av offentlig finansiering av bredbandsprojekt eller annan projektverksamhet
• erfarenhet av granskning av projekt finansierade genom nationella medel eller genom EU:s strukturfonder
• kunskap om bredbandsutbyggnad
• arbetslivserfarenhet från bredbandsbranschen
• erfarenhet av arbete med upphandling
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du har intresse för att arbeta tvärvetenskapligt och att du har god förmåga att sätta dig in i komplexa, ofta juridiska eller tekniska, frågor. Du behöver också ta initiativ och vara lösningsorienterad.
Var på PTS ska jag jobba?
Arbetet med uppdraget äger rum inom en ny avdelning som startar vid årsskiftet. Avdelningen består av tre enheter varav en som idag finns på en annan avdelning och som arbetar med bredbandsstöd flyttar över till den nya avdelningen.
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.
Om anställningen
Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 10 januari 2021.
För mer information kontakta enhetschef Tania Abdali på tel. 08-678 58 41 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11 (fr.o.m. 7/1).
Fackliga kontaktpersoner nås på
saco@pts.se och
st@pts.se.
Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2020-12-23ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPost- och Telestyrelsen
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 5504286
Observera att sista ansökningsdag har passerat.