Ekonom till Socialkontoret

Södertälje kommun / Ekonomiassistentjobb / Södertälje
2022-08-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonom till Socialkontoret" (publicerad 2022-09-20) ⬅️


Visa alla ekonomiassistentjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

En dag på jobbet
Som ekonom för socialkontoret arbetar du med att stödja verksamhetschefer med att ständigt förbättra vår ekonomistyrning, resultatuppföljning samt förbättra och utveckla analyser av olika verksamheter. Du kommer även genomföra och delta i utredningsarbete liksom viss ärendeberedning. Internkonsultativt stöd till chefer inom verksamheterna är en stor del av arbetet.
Tjänsten som ekonom är inriktad mot ekonomi- och verksamhetsstyrning, budgetarbete samt uppföljning av ekonomi och verksamhet. Vidare deltar du även i projekt kring analyser av ekonomi och verksamhet tillsammans med verksamhetscontrollern och andra medarbetare på staben.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
• Månadsvisa ekonomiuppföljningar,prognosarbete, periodiseringar och säkerställande av rättvisande resultat.
• Stöd till enhetschefer och utbildningar i ekonomisystemet.
• Ekonomiska utredningar och analyser av verksamheten.
• Använda ekonomiadministrativa system för budgetering och uppföljning av verksamheten.
• Utveckla nya och förbättra befintliga processer.
• Bearbeta riktlinjer för hur enhetsbudgeterna ska utformas och tillsammans med verksamhetscontroller lägga upp tidsplaner och göra en totalbudget utifrån delbudgetar.
• Förse områdeschefer och verksamhetscontroller med nödvändig ekonomisk information för styrning och uppföljning samt stödja utveckling av budget- och uppföljningssystem.

Vem är du?

Publiceringsdatum
2022-08-24

Kvalifikationer
• Du har examen med ekonomisk inriktning från universitet eller högskola.
• Du har flerårig erfarenhet av arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning samt budget- och uppföljningsprocessen.
• Du har även erfarenhet av att leda och medverka i projekt och arbetsgrupper.
• Du har ett strategiskt förhållningssätt, en god analytisk förmåga, kan se samband och konsekvenser samt driva och utveckla rutiner och processer.
• Du har även en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
• Rollen ställer krav på din förmåga till helhetssyn.
Meriterande:
• Vi ser gärna att du har erfarenhet av ekonomiarbete inom kommunal verksamhet och då främst inom individ- och familjeomsorgens verksamheter.
• Du får gärna ha erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet ERP (Agresso).
• Utöver det förväntar vi oss att du kan hantera Officepaketet, med mycket goda kunskaper i Excel.

Dina personliga egenskaper
• Som person är du noggrann, driven och initiativtagande samt ser vad som behöver göras och agerar på det.
• Du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga, ett öppet förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
• Arbetet kräver god förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att skapa goda relationer och bidrar till gott innovativt samarbete.

Vi erbjuder dig
Ett arbete där du är med och bidrar till att skapa förutsättningarna för medborgare som behöver samhällets stöd. Du som medarbetare är vår viktigaste tillgång. Vi erbjuder dig en arbetsplats där du har stora möjligheter att vara med och påverka din och vår gemensamma framtid. Här har vi en öppen kultur och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi tar vara på din kreativitet och ditt engagemang och uppmuntrar dig till att komma med idéer och utmana invanda arbetssätt, alltid med fokus på medborgaren. Att du deltar i utvecklingsarbete och förändringar är en självklarhet. Inom alla verksamheter är ambitionen att arbeta hållbart genom kvalitetsarbete, metodutveckling, digitalisering och kompetensutveckling.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.

Välkommen till oss!
Socialkontoret har cirka 700 anställda och är organiserad i tre verksamhetsområden. Du kommer tillhöra socialkontorets stab på 20 personer med kollegor som är ekonomer, verksamhetsstrateger, jurister, kvinnofridssamordnare, administratörer, systemförvaltare och välfärdsteknikutvecklare. Vårt uppdrag är att ge service och vara tillgängliga för alla som behöver stöd, hjälp och omsorg. Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb och erbjuder ett arbete som berör. Vi sitter i stadshusets moderna lokaler nära centrum och kommunikationer.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Södertälje kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "149163".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)

Kontakt
Marie Eriksson
marie.eriksson@sodertalje.se
08-523 014 02

Jobbnummer
6915383

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: