Ekonom till ekonomiavdelningen, 2 års vikariat

Exportkreditnämnden / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Exportkreditnämnden i Stockholm, Göteborg eller i hela Sverige

EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering, genom att erbjuda garantier för betalning och finansiering, tillsammans med rådgivning om affärsstruktur och riskhantering. Tjänsterna ger en större säkerhet, ökad konkurrenskraft och fler möjligheter till lyckade exportaffärer.

Ekonomifunktionen ansvarar för löpande redovisning, rapportering, budgetprocess och upphandling. Ekonomifunktionen består av fyra personer som rapporterar till ekonomichefen.


Är du en noggrann och serviceinriktad ekonom med erfarenhet av leverantörsreskontra? Har du ett intresse av att arbeta med krav och påminnelsehantering? Då kan det här vara din nästa utmaning! Nu har du chansen att bli en del av vår ekonomiavdelning.

Vi erbjuder dig:
Som medarbetare på Exportkreditnämnden bidrar du till vårt uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och utvecklande arbetsuppgifter i en internationell miljö.

På EKN får du möjlighet att utvecklas, utmanas och bidra med din kompetens. Vårt arbetsklimat präglas av engagemang och kundfokus. Här välkomnas du av 150 erfarna kollegor, som drivs av att möjliggöra fler, säkra exportaffärer för svenska företag och att göra svåra marknader tillgängliga.

Våra kontor är belägna centralt. Läs gärna mer om våra anställningsvillkor.

I det dagliga arbetet kommer du att arbeta med EKN:s leverantörsreskontra. Det innebär arbete med inkommande fakturor, verifiering, kontering och hantering av attestflöde samt hantering av betalningar samt krav- och påminnelsehantering mm. Vidare kommer du även att arbeta med kundreskontra, betalningar, avstämningar, löpande redovisning.

I arbetsuppgifterna ingår även att delta i arbetet med månadsrapportering, uppföljning, bokslut, etc. Du bör vara intresserad av och ha lätt för att lära dig nya system och förstå logiken i dessa. Du kommer att vara delaktig i utvecklingen av ekonomifunktionen och bidra till att utveckla och förbättra processer och metoder.

Viktiga arbetsredskap för oss är de olika stödsystem som finns för att vi skall kunna arbeta på ett affärsmässigt sätt med hög kvalitet. De system EKN använder idag är Unit4 ERP (fd Agresso), e-beställningssystemet Visma Proceedo, EKN:s försäkringssystem, ärendehanteringssystemet iipax, Office-paketet samt QlikView/Qlick Sense som redovisar våra databaser.

Då ekonomifunktionen är en mindre grupp som ofta har deadlines bör du inte vara främmande för att vid behov rycka in och hjälpa till med olika arbetsuppgifter inom gruppen.

Publiceringsdatum
2022-07-18

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig med en examen inom ekonomi, gärna inom redovisning. Du har minst 2 års arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Det är viktigt att du har lätt för att sätta dig in i nya system därtill ser vi gärna att du har goda kunskaper av UBW och Visma proceedo.

Dina egenskaper
Du är systematisk, serviceinriktad, noggrann, är ansvarstagande och arbetar utifrån ett problemlösande förhållningssätt. Ditt engagemang, din personlighet och förmåga att kommunicera och samarbeta är viktiga egenskaper för oss. Du är bra på att prioritera, men kan även byta fokus om det så behövs.

Du behärskar svenska och engelska i såväl tal som skrift. Goda kunskaper i excel är ett krav.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Placeringsort Stockholm
Vikariat på ca. 2 år

För mer information:
Vill du veta mer kontakta i första hand Ekonomichef Cecilia Johansson. För frågor om rekryteringsprocessen eller anställningsvillkor kontakta Johanna Vikman, HR-specialist . Facklig företrädare är Philip Bergling, SACO. Samtliga nås via växeln på 08-788 00 00.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal gällande rekryteringslösningar och annonseringskanaler, då vi har valt samarbetspartners för denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Exportkreditnämnden

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: 2022-351".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Exportkreditnämnden (org.nr 202100-2098)

Jobbnummer
6827683

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Exportkreditnämnden

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Exportkreditnämnden: