Ekonom till Barn- och ungdomsförvaltningen

Halmstads kommun, Stöd och utveckling / Controllerjobb / Halmstad
2022-10-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonom till Barn- och ungdomsförvaltningen" (publicerad 2023-10-02) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Stöd och utveckling i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 9000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Barn och ungdomsförvaltningen arbetar med cirka 15 000 barns och elevers lärande och utveckling. Vi är kommunens största förvaltning med cirka 3 000 anställda som tillsammans verkar inom förskola, grundskola, fritidshem, kulturskola, grundsärskola, teknikskolan KomTek och vårt resurscentrum Kärnhuset.

Ekonomiavdelningen stöttar verksamheterna inom skola och förskola med planering, redovisning, uppföljning, bokslut och analys av ekonomin. Avdelningen hanterar även skolskjuts, direktupphandlingar, förnyad konkurrensutsättning, budgetering och prognosarbete. Gruppens övergripande uppgifter innefattar support, information, utbildningar och internkontroll. Av ekonomiavdelningens 18 personer är hälften av medarbetarna ekonomiadministratörer och hälften controllers. Gruppen leds av förvaltningens ekonomichef.

Publiceringsdatum
2022-10-21

Arbetsuppgifter
Nu söker ekonomiavdelningen en till två ekonomer, på hel- eller deltid. Dessa är vikariat på ett år, med viss möjlighet till förlängning.

Vi söker dig som har koll på siffror, är noggrann och är redo att hjälpa till och stötta där det behövs på ekonomiavdelningen. Som vikarie hos oss finns möjlighet att arbeta med t ex budget och prognoser, analyser av utfall, inköp och upphandlingar, eller löpande bokföring, avstämningar och fakturering. Då vi söker två tjänster, finns möjlighet att anpassa tjänsterna utifrån era förmågor och preferenser. Det är därför viktigt att du i din ansökan anger vilka uppgifter du främst är intresserad av att arbeta med, samt önskad sysselsättningsgrad.

Nedan anges några exempel på konkreta uppgifter som kan bli aktuella under vikariatet, beroende på vad du har för utbildning och erfarenheter sedan tidigare:
• Budget och prognoser
• Arbete i tvärgrupper, skola/förskola/administration
• Bokhålleri av fakturor i ekonomiwebb, att de hittar rätt, bokförs i tid, rätta felbokade poster.
• Utbetalning av bidrag till fristående verksamheter och av interkommunala ersättningar
• Stöd i redovisning och bokföring gentemot rektorer, chefer och medarbetare
• Förnyad konkurrensutsättning och direktupphandling
• Utbildning av avropare, hur man gör inköp
• Uppföljning av investeringar och budget för dessa
• Genomgång av anläggningsregistret och utrangering av investeringar
• Delta i kommungemensamma arbetsgrupper om aktuella ämnen t ex heltid som norm
• Hyror och nybyggnationer
• Utveckling och förbättring av diverse uppgifter på ekonomiavdelningen

Samarbete är en nyckel till vår framgång och möjligheten till att lära sig nytt!

Kvalifikationer
Högskoleexamen inom ekonomi eller annan utbildning inom ekonomi som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Meriterande med erfarenhet av ekonomiarbete, fakturering och bokföring, budget och prognoser, samt goda kunskaper i Excel. Önskvärt med erfarenhet av arbete i Unit 4 Business (Agresso), arbete i en politiskt styrd organisation, kunskap om inköp och upphandling, erfarenhet av utbildningssituationer och att delge i information till grupper.

Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, samt kunna arbeta både under eget ansvar och tillsammans i grupp. Vi förväntar oss att du har god social och pedagogisk förmåga, då stödet mot verksamheterna är en av våra huvuduppgifter. Du behöver även vara noggrann, strukturerad och gärna dela våra skratt på arbetsplatsen.

Vi söker dig som ser möjligheter med digitalisering och har god service i det du gör. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Barn- och ungdomsförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Om du erbjuds anställning inom Barn- och ungdomsförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag utan anmärkning från Polisens belastningsregister för arbete inom skola/förskola. Utdraget är kostnadsfritt och tar ca 2-3 veckor för polisen att handlägga. Beställ därför i god tid!

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid / deltid. Heltid/deltid Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse Vikariat ca 1 år med viss möjlighet till förlängning.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Halmstads kommun, Stöd och utveckling

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C108820 - 2022".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Arbetsplats
Halmstads kommun, Stöd och utveckling

Kontakt
Ekonomichef
Maria Gellert
0735-699567

Jobbnummer
7097378

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Stöd och utveckling

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Stöd och utveckling: