Ekonom till avdelningen för verksamhetsstöd

Migrationsverket / Redovisningsekonomjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket i Norrköping, Flen, Motala, Örebro, Västerås eller i hela Sverige

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar för områdena IT, systemförvaltning, upphandling/inköp, lokalförsörjning, boende till asylsökande, arkiv, registratur, lokalservice samt säkerhet på Migrationsverket.

Som ekonomihandläggare kommer du att ingå i staben för verksamhetsstöd. I staben arbetar 4 personer. Ytterligare utökningar kommer att göras under kommande år. Vi arbetar med frågor kring planering/uppföljning av verksamheten inom avdelningen för verksamhetsstöd

Det här är en tjänst för dig som är driven och gillar att konsolidera och utveckla den ekonomiska hanteringen. Du tvekar inte att ta upp ekonomiska oklarheter och har förmåga att delta i verksamhetsmässiga diskussioner med fokus på effektivitet och värde i våra flöden. Vi arbetar processbaserat med Lean som en bas för vårt arbetssätt med fokus på ständiga förbättringar och respekt för människan.

Publiceringsdatum
2015-01-16

Dina arbetsuppgifter
Du ska utgöra stöd i avdelningens ekonomiska planering dvs uppföljning, rapportering, analys och prognos av verksamheten. Du ansvarar för den löpande utfall-, budget- och prognosrapportering. I arbetsuppgifterna ingår även analyser av dessa ekonomiska händelser.

Att arbeta med projektekonomi och uppföljning av ett förvaltningsobjekts ekonomi är också del av dina arbetsuppgifter. Arbetet innebär mycket kontakt och samarbete med övriga medarbetare och chefer inom verksamhetsstöd.

Din roll inkluderar även att analysera och ge förbättringsförslag för en effektivare verksamhet utan slöserier, samt att vara en del i att bedöma potential i förbättringsförslag och projektidéer. Det kan också bli aktuellt att delta i projekt som drivs av verksamhetsområdet.

Du arbetar nära övriga medarbetare i stabsteamet, bland annat när det gäller utvärdering, uppföljning och hantering av stabens administrativa rutiner. Även förekommande stabsuppgifter så som protokollskrivande, besvara förfrågningar mm ingår i din tjänst. Du samarbetar även med de centrala ekonomifunktionerna på verket.

Kvalifikationer
Du ska ha en akademisk utbildning på universitets-/högskolenivå med företagsekonomisk inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du ska ha arbetat med någon form av utfallssammanställningar. Du har även några års erfarenhet av arbete med budget-, planerings och prognosprocesser och har en förståelse för vilka krav som finns i samband med detta. Det är även meriterande om du har arbetat med projektekonomi och har erfarenhet av statlig redovisning. Dina färdigheter i Office programmen, särskilt Excel, är mycket goda och det är meriterande om du har kunskap i systemet Agresso. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift på svenska.

Som person är du självgående, initiativtagande, analytisk och intresserad av verksamhetsfrågor. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du är även noggrann och anstränger dig för att hitta lösningar på problem. Då du kommer att arbeta i en stödfunktion är det även viktigt att du är serviceinriktad.

Eftersom tjänsten kommer att innebära mycket kontakter och samarbete med både interna och externa aktörer så ställs höga krav på lyhördhet och förmåga att kommunicera.

Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Bodsunder, Facklig representant ST 010-4850719
Robert  Wiklund , Facklig representant SEKO 010-4858941
Östen Åström, Facklig representant SACO 070-4857494
Martin Bergstrand, Stabsekonom 010-4853751

Företag
Migrationsverket

Adress
Migrationsverket
Box 507
16929 Solna

Kontorsadress
Box 507

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2131963

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket: