Ekonom sökes till Göteborgs nya placerings- och inköpsfunktion S
Göteborgs stad., SDF Askim-Frölunda-Högsbo / Företagsekonomjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad., SDF Askim-Frölunda-Högsbo i Göteborg Askim-Frölunda-Högsbo ligger i den södra delen av Göteborg och har cirka 57 000 invånare. Vi är cirka 4 200 medarbetare i stadsdelen som arbetar för en bra vardag för göteborgarna. Genom att ge service, stöd och omsorg gör vi skillnad när det behövs. Vi möter stora utmaningar i arbetet och därför är vår kunskap och vårt engagemang avgörande för kvalitén i stadsdelens verksamheter. Vi arbetar med att öka inflytandet för stadens invånare, brukare och medarbetare och tillsammans ska vi skapa en öppen, trygg och jämlik stadsdel där många vill leva, arbeta och bo.
Publiceringsdatum2017-10-06ArbetsuppgifterVid årsskiftet startar stadsdelen Askim-Frölunda-Högsbo en samlad placerings- och inköpsfunktion för sektor Individ och familjeomsorg samt funktionshinder, IFO-FH, som ska kallas SPINK. Enheten skall organisatoriskt tillhöra vår stadsdel men arbeta på uppdrag av alla tio stadsdelar i Göteborgs Stad. Arbetsplatsen kommer att vara belägen i centrala Göteborg.
Vad är SPINK?
SPINK ska erbjuda placeringsstöd till stadsdelarna i individärenden och samordna uppföljningen av externa leverantörer. En viktig uppgift blir att driva utvecklingen av professionell inköpskompetens i sektor IFO-FH.
Vårt mål är att erbjuda rätt insats till varje brukare till rätt kostnad. Vi ska sänka tidsåtgången för socialsekreterare vid val av leverantör och kompetensen att välja rätt insats för brukaren skall öka. När Göteborg tar ett samlat grepp i dessa frågor kommer vi att påverka beställarnas köp och indirekt även leverantörsmarknaden.
Som ekonom i SPINK får du en viktig roll i en unik och nystartad verksamhet. Du kommer att arbeta på uppdrag av områdeschef i nära samverkan med sju placeringshandläggare, en jurist, en verksamhetscontroller, en verksamhetsutvecklare och en administratör. Göteborg köpte 2016 vård- och boendeinsatser till brukare för 3,8 miljarder, vilket motsvarar en mycket hög andel av sektorns kostnader.
Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att analysera stadens köp av vårdinsatser och bidra med underlag till upphandlingar, förhandlingar och avtal. Vad är det staden köper, för vilka målgrupper, från vilka leverantörer och till vilka priser? Vad är det som driver kostnadsutvecklingen? Skiljer sig stadens kostnader och prisnivåer från landet i övrigt? Kunskapen är idag splittrad då de tio stadsdelarna inte har varit koordinerade i dessa frågor. Stadsdelarna behöver stöd i att utveckla ett affärsmässigt och professionellt förhållningssätt i samband med köp och där kommer ekonomens kunskap att bli mycket viktig.
Andra arbetsuppgifter blir:
• Att bidra med ekonomiska underlag och analys till uppföljning och rapporter
• Att medverka med ekonomisk kunskap i avtalsgrupper inför ramavtalsupphandling
• Att ta fram ekonomiska beräkningar i samband med förhandlingar och omförhandlingar av avtal med leverantörer
• Att regelbundet medverka i olika nätverk för att informera om kostnadsutvecklingen
• Att skapa modeller för hur olika brukares behov av vårdinsatser skall översättas till ett ekonomiskt avtal.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning i ekonomi och yrkeserfarenhet från offentlig förvaltning, revisionsbyrå, konsultföretag eller privat vårdföretag. Du behöver ha grundläggande kunskaper om socialtjänstens arbetsformer och de lagar som styr verksamheten. Att kunna översätta ekonomiska samband i pedagogiska och lättillgängliga presentationer kommer att vara nödvändigt för att lyckas i din roll.
Du trivs med att arbeta i team men har också en förmåga att självständigt initiera och driva förbättringsarbete. I rollen som ekonom krävs en mycket god analytisk förmåga, en lyhördhet för både beställares och utförares behov, samt en vana att knyta kontakter. Tillsammans skall ni skapa en förändringsinriktad organisationskultur som präglas av hög servicenivå, god samverkan med olika aktörer och ett aktivt prövande av nya lösningar. Vi söker dig som har ett starkt driv att göra skillnad och attraheras av att ingå i unik nystartad organisation.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I rekryteringsprocessen vill vi ta tillvara de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk kulturell mångfald kan tillföra våra verksamheter.
I Askim-Frölunda-Högsbo arbetar vi för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö och erbjuder bland annat friskvård med möjlighet till varierande aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.
Förvaltningen har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2018-01-15 eller enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-10-25
Ange följande referens när du ansöker: A720465
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMarianne Forslund
FöretagGöteborgs stad., SDF Askim-Frölunda-Högsbo
AdressGöteborgs stad., SDF Askim-Frölunda-Högsbo
Box 16
42121 Västra Frölunda
KontorsadressNymilsgatan 2
Jobbnummer 3737726
Observera att sista ansökningsdag har passerat.