Ekonom/Samordnande Ekonom

Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Företagsekonomjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm

Vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm ger stöd till äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Verksamheten ska genom systematisk bedömning av befolkningens behov av hälsofrämjande och förebyggande insatser, social service, omvårdnad och/eller hälso- och sjukvård tillhandahålla tjänster av hög kvalité med ett helhetsperspektiv inom givna ekonomiska ramar.

För att bättre möta medborgarnas framtida behov har förvaltningen från 2013 organiserat sig i en myndighetsavdelning och en utföraravdelning. Förvaltningen har 1200 medarbetare. Tjänsterna som ekonomer är placerade inom myndighetsavdelningen, i område Lednings- och verksamhetsstöd. Område Lednings- och verksamhetsstöd har till uppgift att arbeta med omvärldsbevakning, kvalificerade utrednings- och uppföljningsuppdrag, ekonomisk planering och uppföljning, IT samt ge stöd till förvaltningens övriga verksamheter och nämnd. Inom området arbetar drygt 20 personer.

Båda tjänsterna är underställda områdeschef för Lednings- och verksamhetsstöd. Ekonomerna är nyckelpersoner inom förvaltningen och Samordnade ekonom ingår i båda avdelningarnas ledningsgrupper samt deltar i förvaltningens controllergrupp. Förvaltningens ekonomer (totalt 3 personer)arbetar beroende på uppdrag gentemot hela förvaltningen samt vård- och omsorgsnämnd. Samordnade ekonom arbetar mycket nära förvaltningsledning och rapporterar i vissa frågor direkt till förvaltningschef.

Publiceringsdatum
2013-07-29

Arbetsuppgifter
Gemensamt
Bidra till god ekonomiskhushållning och ha en ekonomi i balans.
Ekonomerna ansvarar för förvaltningens internkontroll av ekonomiska transaktioner, avstämning och uppbokning på avräkningskonton samt upprättandet av internbudget. Ekonomerna ingår även i en grupp med andra förvaltningsekonomer på kommunens ekonomi- och upphandlingskontor.

Samordnade ekonom

Förutom gemensamt
Ge stöd och ekonomisk kompetens till nämnd och förvaltning samt samordnar/ger stöd i dagliga frågor kring ekonomi.
Arbetar med övergripande budget, utfallsprognoser, delårsbokslut och årsredovisning, ekonomiska utredningar, analyser, informerar och utbildar i ekonomi, utveckla den ekonomiska styrningen och tar fram ekonomiadministrativa rutiner och system.
Förvaltningens expert kring avtal, upphandling och försäkringar samt vid behov ger ekonomiskt stöd i projekt/utvecklingsarbeten.

Ekonom

Förutom gemensamt
Ansvara för löpande avgiftshantering
Ge stöd och ekonomisk kompetens till förvaltningens chefer samt ger stöd i dagliga frågor kring ekonomi åt förvaltningens områdeschefer och specialister.
Arbetar med detaljbudget, prognoser, delårsbokslut och årsredovisning på detaljnivå, ekonomiska utredningar, analyser, uppföljningar och granskningar samt vid behov ekonomiskt stöd i projekt/utvecklingsarbeten.

Kvalifikationer
Erfarenhet och utbildning
Samordnade ekonom
• Du skall ha en ekonomisk högskoleutbildning med inriktning mot redovisning, gärna en magisterexamen inom relevant område
• Du kan vara nyexaminerad som ekonom men vi vill då att du har några års arbetslivserfarenhet, gärna från offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att arbeta inom en politiskt styrd organisation är meriterande

Ekonom
• Du skall ha ekonomisk utbildning på högskole- eller gymnasienivå. Om du har gymnasienivå vill vi att du tidigare arbetet med ekonomuppgifter

Gemensamt
• Erfarenhet av ekonomiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Vi förutsätter att du har god datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift
• Erfarenhet av att arbeta med uppföljning/utvärdering
• Kunskaper i kalkylering är önskvärt

Dina personliga egenskaper
• Vara rak, tydlig
• Vara engagerad men prestigelös
• Vara kommunikativ, kunna ta emot information och föra den vidare
• Kunna bidra till att skapa bra arbetsklimat
• Ha god självkännedom
• Kunna arbeta strategiskt, självständigt och ta ansvar
• Vara initiativrik, självgående och utvecklingsinriktad.
• Du är utåtriktad och kan bemöta medarbetare, samverkansparters och allmänhet på ett sätt som skapar förtroende.
• Trivs bra med teamarbete som arbetsform

Vi eftersträvar mångfald i våra arbetsgrupper och välkomnar sökanden med olika bakgrund.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-08-18
Ange i ansökan vilken av tjänsterna du söker.
Till dig som säljer rekryteringstjänster;
Katrineholms kommun är i denna rekrytering inte intresserade av andra rekryteringstjänster.
Ange följande referens när du ansöker: 164/13
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per Enarsson, Förvaltningschef 0150-578 20
Johanna Sjörup, Tf områdeschef lednings- och verksamhetsstöd 0150-48 80 97

Facklig kontakt
Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0150-570 00

Företag
Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen
64180 Katrineholm

Jobbnummer
1613649

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen: