Ekonom, omsorgsförvaltningen

Kristianstads kommun / Företagsekonomjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi söker dig som är intresserad och engagerad i ekonomifrågor kopplat till äldreomsorgen och vård- och omsorgsboenden.
Du är ett viktigt stöd till verksamhetschefer och enhetschefer i deras ekonomiska frågor och du är drivande inom utveckling kopplat till verksamhetens ekonomiska delar och bemanningsdelar.

Omsorgsförvaltningen har vård- och omsorgsboenden i egen regi, på intraprenad och i privat regi och alla delar ingår på olika sätt inom ekonomtjänsten. I tjänsten ingår ett övergripande ansvar för omsorgsförvaltningens statsbidrag, ansökan, uppföljning och återrapportering.

Omsorgsförvaltningens ekonomienhet är samlade på Östra kommunhuset och består av ekonomichef, sex ekonomer, sex ekonomiadministratörer och sex avgiftshandläggare.

Vi ser fram emot din ansökan!


Publiceringsdatum
2021-12-27

Arbetsuppgifter
Ekonomtjänsten innefattar budgetarbete, månatlig uppföljning och bokslutsarbete. I rollen ingår att aktivt arbeta med analys och förbättringsarbeten utifrån verksamheternas både lika och olika förutsättningar. Du stöttar löpande cheferna i att hålla budget och hitta rätt balans på bemanning och övriga kostnader utifrån ekonomiska ramar.

Du kommer att vara en aktiv del i de förändringsprojekt som pågår och ha övergripande ansvar för förvaltningens statsbidrag. Ekonomienheten arbetar för god ekonomiskhushållning, att ge god service och utföra ett arbete med hög kvalité.

Vi ser gärna att du löpande vill fortbilda dig för att vara uppdaterad på vad som händer inom kommunal ekonomi, inom verksamhetsområdet äldreomsorg och inom utveckling och förändringsarbete.



Kvalifikationer
Du som söker har högskoleexamen med ekonomisk inriktning såsom
Civilekonom eller förvaltningshögskola med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med liknande arbetsuppgifter.

Erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom kommunal verksamhet eller annan politiskt styrd verksamhet är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom äldreomsorg eller vård och omsorgsboende.

Du kan självständigt arbeta och behärska de olika delarna inom ett eller flera ekonomisystem och har mycket goda kunskaper i Excel. Vidare har du förmåga att lätt kommunicera ekonomiska frågor i såväl tal som skrift. Det är en fördel om du har B-körkort för manuell växellåda för att ta dig runt till våra vård- och omsorgsboenden vid behov.

Som person har du har förmågan att uttrycka dig tydligt samt utstrålar trovärdighet och självförtroende. Du har förmågan att hålla presentation och ekonomiska genomgångar samt anpassa dessa efter målgruppens behov. Du är bra på att noggrant analysera och bedöma olika ekonomiska data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt att presentera och ge förslag på förändringar.

Du har en hög förmåga att leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt. Du har lätt för att fokusera på verksamhetens behov och uppnå gott resultat. Givetvis har du förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.


ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2021-162".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, OMS Stab

Kontakt
Ekonomichef
Heléna Back
044-13 53 81

Jobbnummer
6212026

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: