Ekonom med intresse för ideell sektor
Kammarkollegiet / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
2025-05-05
Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Stockholm,
Karlstad,
Härnösand eller i
hela Sverige Är du ekonom och vill ge stöd inom ekonomiområdet till verksamheter med samhällsengagemang? Då kan vi erbjuda en intressant tjänst på Arvsfondsavdelningen.
Allmänna arvsfonden finansierar varje år hundratals utvecklingsprojekt i civilsamhället samt byggnationer av ideella föreningars lokaler och anläggningar. Exempel på verksamheter som har startat som arvsfondsprojekt är färdtjänst, personlig assistans, hjälptelefonen vid BRIS, Glada Hudikteatern, Cirkus Cirkör, Friends och Självmordslinjen. Årligen fördelas mer än 900 miljoner kronor till drygt 400 projekt runt om i landet. De projekt som finansieras ur fonden bidrar till att förnya och utveckla verksamhet för barn, ungdom, äldre samt personer med funktionsnedsättning oavsett ålder.
Arvsfondsavdelningen på Kammarkollegiet är uppdelad i fem enheter. Arvsenheten företräder Allmänna arvsfonden när den är arvinge eller testamentstagare. Projektenhet 1,2,3 samt enheten för Stöd och kontroll förbereder projektansökningar inför beslut av Arvsfondsdelegationen och bedriver ett kontinuerligt uppföljnings- och utvärderingsarbete. På enheten för stöd och kontroll är vi idag tio medarbetare och utökar nu antalet medarbetare med en ekonom.
Vi kan erbjuda dig ett omväxlande, utmanande och roligt arbete i en stimulerande miljö. Tempot är stundtals högt och många aktiviteter pågår parallellt. Verksamheten präglas av hög delaktighet från medarbetarna, ett utpräglat utvecklingsfokus och god kontroll på fondmedlens användning. Vår arbetsplats präglas av effektivitet, omtanke om varandra och stora möjligheter att utvecklas.
Publiceringsdatum2025-05-05Dina arbetsuppgifterDin roll innebär att utföra finansiella kontroller i samband med ansökningar och löpande rapporter från stödmottagarna samt utgöra ett stöd till kanslifunktionens handläggare i frågor som rör ekonomisk redovisning och budgetering. Du gör kontroller av projekten, ibland på plats hos projekten på olika orter i landet. Du deltar i arbetet med att utveckla och effektivisera kontrollen av projektmedlens användning. Du kommer att ha ett tätt samarbete med dina kollegor på enhetens controllerfunktion. I arbetet ingår även externa kontakter med stödmottagande organisationer, andra bidragsgivande myndigheter samt enskilda revisionsbyråer.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• högskole- eller universitetsexamen inom företagsekonomi eller motsvarande utbildning
• kunskap om redovisningsregler och gärna inom ideella organisationer
• goda kunskaper i Officepaketet, speciellt Excel
• goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att granska bidragsfinansierade projekt
• erfarenhet av att arbetat med ekonomisk stödgivning till civilsamhället
Som person har du hög integritet, är serviceinriktad och konstruktiv - mer inriktad på att ge stöd i preventivt syfte än att hitta fel i efterhand. Du är pedagogisk och van att kommunicera på ett tydligt och enkelt sätt. Du trivs med att arbeta på egen hand och du utför dina arbetsuppgifter självständigt och känner dig trygg med att fatta egna beslut. Men du trivs samtidigt även att jobba tillsammans med andra då du är prestigelös och har god social kompetens och naturligt blir en del av ett arbetslag.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm. Vi sitter i fina, aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, men arbetar även på distans i den mån verksamheten tillåter det.
Så ansöker duI denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev, för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Bifoga även ditt CV.
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025.
KontaktKarin Strömdahl, Enhetschef, 08-700 07 69
Elin Hallström, HR-specialist,
elin.hallstrom@kammarkollegiet.seKarin Edstrand, SACO-S,
karin.edstrand@kammarkollegiet.seLisa Ericsson, ST,
lisa.ericson@arvsfonden.seÖvrig informationInför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet - en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829),
http://www.kammarkollegiet.se Jobbnummer 9321113