Ekonom i Lerums Kommun

Adecco Sweden AB / Bankjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bankjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Adecco Sweden AB i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2021-08-26

Om tjänsten
Som ekonom i Lerums Kommun kommer ditt huvudansvar innebära att vara ett ekonomstöd till chefer inom Sektor stöd och omsorg. Du ingår i ekonomienheten centralt som ansvarar för att samordna och utveckla kommunens redovisning, budget, ekonomiska rapportering samt fakturahantering.

Ditt huvudsakliga ansvarsområde som Ekonom inom sektor stöd och omsorg innefattar:
• Att vara stödjande och konsultativt ekonomistöd till kommunens chefer i uppföljnings- och prognosarbetet, budgetarbetet och bokslutsprocessen
• Vanligt förekommande uppgifter på en ekonomienhet så som löpande bokföring, periodiseringar och rättelser/uppbokning samt bokslutsavstämningar
• Stödja chefer inom Sektor stöd och omsorg i ekonomifrågor
• Att tillsammans med övriga ekonomer utveckla ekonomrollen, skapa enhetliga rutiner, följa utvecklingen och föra ut kunskapen i organisationen

Ekonomienhetens arbete präglas av ett nära samarbete ekonomer emellan och ett kollegialt lärande över sektorsgränserna, vilket kommer ge dig en bred inblick i olika delar av den kommunala verksamheten. Är du nyfiken och intresserad finns här goda möjligheter att utvecklas och bredda din kompetens!

Tjänsten som Ekonom är på heltid och en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Lerums Kommun tillämpar årsarbetstid och möjlighet till distansarbete finns. Lerum är en kommun som värnar om att sina medarbetare ska kunna kombinera arbete, fritid och föräldraskap på ett hållbart sätt.

Din arbetsplats finns i fina nyrenoverade lokaler i Kommunhuset, mitt i centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter!

Om Ekonomienheten
Som Ekonom ingår du i den centrala ekonomienheten under verksamhetsområde ekonomi. På enheten arbetar elva ekonomer, fyra ekonomiassistenter, två systemförvaltare och en enhetschef. Ekonomienhetens ansvarsområde är att samordna och utveckla kommunens redovisning, budget, ekonomiska rapportering samt fakturahantering.

Ekonomienheten ger stöd och hjälper kommunens olika verksamheter att utvecklas. Arbetet präglas av helhetsperspektiv, analys, förenkling och enhetlighet och självklart god service!

I vårt utvecklingsarbete fokuserar vi just nu på att öka graden av digitalisering och automatisering för att frigöra tid för analys och bidra till utveckling av kommunens verksamheter.

Om dig
Vi söker dig som är relationsskapande och har en positiv och hjälpsam syn i ditt chefsstöd såväl som i samverkan med övriga funktioner. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga och kunna förmedla och förklara ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt.

Vidare ser vi att du är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt med intresse för system och processer. Du har även en god analytisk förmåga och förståelse för helhetsperspektivet. Är du också en person som trivs i en roll där du får arbeta självständigt men värdesätter ett
starkt teamarbete- då är detta tjänsten för dig!

Kvalifikationer
• Akademisk examen inom ekonomi
• Minst 3 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete
• Erfarenhet av arbete som ekonom i offentlig verksamhet, kommun eller region
• Meriterande om du tidigare arbetat som ekonom inom stöd och omsorg
• Van användare av ekonomisystem och MS Office, särskilt Excel och det är meriterande med erfarenhet av att arbetat i Agresso/Unit4 och Hypergene
• Obehindrade kunskaper i svenska språket, i tal såväl som skrift
• Vi ser att du som söker har erfarenhet av eller intresse för arbete med bemanningsekonomi då det är en viktig del i sektorns utveckling

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om Lerums Kommun
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Kontaktuppgifter
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare
Caroline Carlsson på 031-725 45 39

Vid övriga frågor om tjänsten, vänligen kontakta rekryterande chef, Enhetschef
Susanne Lundin på susanne.lundin@lerum.se

Fackliga företrädare nås via kommunens växel på 0302-52 10 00

Välkommen med din ansökan senast 15:e september!

Sökord
Ekonom, Verksamhetsekonom, Avdelningsekonom, ekonomi, redovisning, kommunal verksamhet, offentlig sektor, Lerum, Västra Götaland, Göteborgsregionen, GR, Lerums Kommun

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Adecco Sweden AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "ref-35394".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Adecco Sweden AB (org.nr 556447-2677), http://www.adecco.se/

Jobbnummer
5924950

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Adecco Sweden AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Adecco Sweden AB: