Ekonom

Trollhättans Kommun / Företagsekonomjobb / Trollhättan
2024-06-20


Visa alla företagsekonomjobb i Trollhättan, Essunga, Vänersborg, Lilla Edet, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trollhättans Kommun i Trollhättan

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.

Publiceringsdatum
2024-06-20

Beskrivning
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens arbete riktar sig till de människor
som tillfälligt eller under en längre tid behöver samhällets stöd.

Förvaltningen omfattar verksamhetsområdena Familjestöd, Vuxen- och beroendestöd och Arbetsmarknads- och socialt stöd som tillsammans arbetar för att möjliggöra ett tryggare och mer jämlikt liv för människorna i staden. I förvaltningen arbetar ca 300 tillsvidareanställda och ett tjugotal chefer.

Tjänsten är förlagd till förvaltningens centrala Verksamhetsstöd, en tvärprofessionell enhet som består av en administrativ chef och 12 medarbetare med olika specialistkunskaper. Vi strävar efter att vara ett effektivt, utvecklande och kvalificerat stöd till förvaltningen inom områdena kvalitet och utveckling, ekonomi, dokument- och ärendehantering, kommunikation samt IT- och digitalisering. På verksamhetsstöd jobbar vi tillsammans då vi vet att det blir bäst när olika professioner samverkar för att nå våra gemensamma mål.

Du kommer tillhöra ekonomiteamet som består av en förvaltningsekonom/utvecklingsledare, två ekonomer och en ekonomiadministratör. I teamet finns ett inspirerande arbetsklimat med utrymme för dialog kring processer och resultat, kring arbete med utveckling och förbättringar. Här hjälps vi åt, delar erfarenheter, lärdomar och kunskaper med varandra.

Dina arbetsuppgifter
I rollen ingår att;
• Vara ett ekonomiadministrativt stöd till enhetschefer och områdeschefer i budgetarbetet och den ekonomiska redovisningen i månads- tertial- och årsbokslut. Detta innebär att ta fram underlag samt justera redovisningen i ekonomisystemet månadsvis, genomföra prognoser tillsammans med chefer, upprätta resultat, sammanställa och göra ekonomisk analys.
• Ta fram ekonomiska rapporter och redovisa till olika parter som efterfrågar det, antingen till följd av ett villkorat statsbidrag, samverkanspartner eller andra intressenter internt eller externt.
Rekvirera och tillsammans med chef upprätta ansökan om statsbidrag.
• Underhålla och utveckla kodplanen inom förvaltningen.
• Vara förvaltningens samordnare för att nå en kostnadseffektiv lokalbehovsprocess, samt representera förvaltningen i stadens lokalberedningsgrupp.
• Medverka i utvecklingsarbete som syftar till att säkerställa kvalitet och effektivitet inom området ekonomi.
• Viss löpande bokföring ingår också i uppdraget såsom hantering av både leverantörs- och kundreskontra, avstämning och registrering av inkomster och utgifter, momsersättning samt avstämning av balansräkningens konton.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ekonomisk högskoleutbildning och flera års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Har du kunskap om socialtjänstens verksamheter är det ytterligare en merit.

För att lyckas i rollen behöver du ha en hög digital mognad. Har du erfarenhet av vårt ekonomisystem Unit4 och uppföljningsverktyg Stratsys är det meriterande.

Du drivs av viljan att utveckla och förbättra utifrån verksamhetens behov. Du har en stark kommunikativ förmåga, är en god analytiker och kan se till helheten.

Du har förmåga att hantera flera parallella processer och på ett strukturerat sätt planera och prioritera ditt arbete. Du kan arbeta självständigt men är även en lagspelare som är duktig på att samverka med många olika professioner.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Välkommen med din ansökan och tveka inte att höra av dig om du har frågor om tjänsten!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!

Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.

Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

Ersättning
Fast Lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/221".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trollhättans kommun (org.nr 212000-1546)

Arbetsplats
Trollhättans Stad

Kontakt
Anna Hurtig, Administrativ chef
0520-495289

Jobbnummer
8761244


Prenumerera på jobb från Trollhättans Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trollhättans Kommun: