Ekonom

Nybro kommun, Kommunstyrelseförvaltningen, Ekonomienheten / Företagsekonomjobb / Nybro
2024-02-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonom" (publicerad 2024-03-21) ⬅️


Visa alla företagsekonomjobb i Nybro, Emmaboda, Kalmar, Lessebo, Mörbylånga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nybro kommun, Kommunstyrelseförvaltningen, Ekonomienheten i Nybro

Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher.
Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil.
I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen.

Nybro kommuns vision är "Med trygghet, nyfikenhet och nytänkande bygger vi en ny bro till framtidens större Nybro."

Kommunstyrelseförvaltningen ger ett effektivt och professionellt stöd till förtroendevalda, service och ledning till förvaltningar samt direkt service och information till medborgare i Nybro kommun i vissa specifika verksamheter. Ekonomienheten är en del av kommunstyrelseförvaltningen och består av ekonomi- och samt upphandlingsenheten. Ekonomiavdelningen är en stödfunktion med uppgift att bistå förvaltningar, nämnder, förvaltningsledningar och chefer i ekonomifrågor.

Publiceringsdatum
2024-02-01

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en ekonom för ett vikariat till vår centrala ekonomienhet med placering i Nybro. Ekonomienheten ansvarar för de kommunövergripande frågorna. Viktigt är att se ekonomi och verksamhet som en helhet och länka ihop kvalitetsarbete och ekonomistyrning. Vi har därför fokus på att samarbeta och samverka mellan verksamhetsutvecklare, HR-partner och ekonomer för att skapa en helhet och röd tråd i kvalitetsarbetet. Du arbetar konsultativt gentemot politiker och tjänstemän, ger stöd vid budget- och uppföljningsarbete, arbetar med prognoser samt bistår med ekonomiska analyser. I nära samarbete med chefer och förvaltningens ledningsgrupp driva, stödja och följa upp frågor inom ekonomiområdet.

I uppdraget ingår att säkerställa att vi följer de lagar och redovisningsrekommendationer som gäller. Du kommer även medverka och leda utredningsuppdrag och utvecklingsprojekt inom ekonomiområdet samt aktivt bidra till det förändrings- och utvecklingsarbete som ständigt pågår. Det ingår även att ta fram utbildningsmaterial och genomföra utbildningar. Tyngdpunkten i arbetet ligger mot individ- och familjeförvaltningen.

Arbetsuppgifter kan förändras över tid och ett krav finns på stor flexibilitet och öppenhet för förändringar i uppdraget. Som en del av vårt team kommer du att ha möjlighet att arbeta med spännande projekt och samarbeta med andra duktiga människor. Vi tror på att skapa en positiv arbetsmiljö där alla kan trivas och utvecklas. Enligt våra medarbetare är vår samlade kompetens och det gemensamma engagemanget utmärkande för vår verksamhet. Här finns också chefer och ledare som jobbar för att skapa och bibehålla ett öppet klimat. Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande. Vi ser fram emot din ansökan!
Tjänsten är ett vikariat pga föräldraledighet på 100 %.

Kvalifikationer
Du ska ha akademisk examen inom ekonomiområdet. Det är meriterande om du har några års erfarenhet av kvalificerat arbete som ekonom där du jobbat självständigt med analysarbete. Du bör ha god kännedom om budgetarbete, styrsystem och redovisningsregler. Det är meriterande om dessa kommer från kommunal eller annan offentlig verksamhet. Det krävs att du är en lagspelare med gott ordningssinne och egen drivkraft. Du ska vara analytisk, strukturerad, och intresserad av ständiga förbättringar. Du ska ha förmågan att skapa förtroende och ha god pedagogisk förmåga. Det är viktigt att du besitter en god förmåga att förstå, ta till dig och tillämpa juridisk text i ditt arbete. Du ska ha goda kunskaper i Office-paketet, framförallt Excel, och vara van att jobba i ekonomisystem, meriterande är Agresso/UBW. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna och att du trivs i en utbildarroll.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "24-015".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nybro kommun (org.nr 212000-0753)

Arbetsplats
Nybro kommun, Kommunstyrelseförvaltningen, Ekonomienheten

Kontakt
Ekonomichef
Evelina Widell
evelina.widell@nybro.se
0481-45206

Jobbnummer
8435801

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nybro kommun, Kommunstyrelseförvaltningen, Ekonomienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nybro kommun, Kommunstyrelseförvaltningen, Ekonomienheten: