Ekonom

Länsstyrelsen i Kronobergs län / Organisationsutvecklarjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Kronobergs län i Växjö

Länsstyrelsen Kronoberg är en statlig myndighet. Vi arbetar för ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans. Hos oss arbetar 220 engagerade medarbetare med kompetenser inom många olika expertområden. Vi genomför de uppdrag vi får från riksdag och regering och utvecklar länet i samverkan med olika aktörer.

Vårt kontor ligger i centrala Växjö och vår arbetsplats ska präglas av tillit, öppenhet, ansvar och respekt.

Nu söker vi ytterligare en medarbetare till vår ekonomienhet. Vi söker dig som är nyfiken på att arbeta med ekonomifrågor inom en statlig myndighet. I dag är vi fyra medarbetare på enheten. Ekonomienheten ingår i avdelningen för utveckling och stöd tillsammans med HR-, rätts- och kommunikations- och serviceenheten. På hela avdelningen arbetar ett trettiotal medarbetare.

På ekonomienheten arbetar vi med en integrerad lösning för bokföring, redovisning och bokslut. Vi arbetar i UBW för redovisning och i Visma Proceedo för fakturahantering. I vår ekonomihantering samarbetar vi med flera externa parter. Alla 21 länsstyrelser i landet har en gemensam systemförvaltning och är anslutna till Statens Servicecenter för vissa tjänster.


Publiceringsdatum
2022-02-11

Arbetsuppgifter
I din roll som ekonom hos oss får du arbeta med grundbokföring, såsom bokföring av inkomster och fakturering. Du arbetar självständigt med avstämningar och utredningar och tar fram underlag, så att redovisningen håller bra kvalitet. Vår redovisning är till stora delar elektronisk. Vi har en stor projektverksamhet och du kommer att få strukturera, utveckla och ta fram underlag för olika typer av projektredovisningar. På enheten arbetar vi också med vår egen koncernrapportering där vi tar fram olika underlag under året.

En annan uppgift är att utveckla och införa olika elektroniska lösningar för fakturor och beställningar. Du hjälper andra i organisationen att förstå vår ekonomi och våra ekonomisystem. Du deltar i länsstyrelsegemensamma möten och representerar vår myndighet när vi samverkar med externa parter.


Kvalifikationer
Vi välkomnar dig som har
• universitets- eller högskoleexamen inom ekonomiområdet eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
Du bör ha erfarenhet av att arbeta med elektroniska flöden och integrerade affärssystem och goda kunskaper om det regelverk som omger redovisning. En vana att själv söka fram och tillämpa relevant information är en förutsättning.

Följande kunskaper/erfarenheter är meriterande:
• Erfarenhet av statlig redovisning och offentlig verksamhet
• Kunskaper om och erfarenhet av att arbeta i och administrera affärssystem, till exempel UBW och Elektroniska flöden såsom Visma Proceedo

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser gärna att du är bra på att skapa förtroende och delaktighet. Som person är du stresstålig, driven och tar egna initiativ. Du är servicemedveten och trivs med att ha kontakt med andra medarbetare i organisationen. Du är analytisk och har lätt för att se samband mellan olika system, redovisningsstrukturer och rutiner. Du arbetar självständigt och systematiskt mot verksamhetens mål men du är också en bra lagkamrat i vår grupp. Du är kommunikativ och kan på ett pedagogiskt sätt förklara ekonomifrågor så att andra förstår.

ÖVRIGT
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning.
Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Länsstyrelsen i Kronobergs län

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "112-993-2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Kronobergs län (org.nr 202100-2296), http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg

Arbetsplats
Länsstyrelsen Kronobergs län, Länsstyrelsen i Kronobergs län

Kontakt
HR-specialist
Catrin Andersson
catrin.andersson@lansstyrelsen.se

Jobbnummer
6335529

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Kronobergs län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Kronobergs län: