E-handelsansvarig, Solna stad
Solna kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2024-11-20
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Är du vår nästa E-handelsansvarig? Hos oss erbjuds du en nyckelroll inom en modern kommunal verksamhet i en stark och kostnadseffektiv tillväxtkommun.
Halva stadens omsättning utförs årligen av externa leverantörer, vilket innebär att inköp, upphandling och avtalsstyrning är en väsentlig verksamhet i stadens styrning. Ansök och få möjlighet att vara med på vår resa!
Publiceringsdatum2024-11-20Om företagetTjänsten är placerad på inköps- och upphandlingsenheten som är en del av stadsledningsförvaltningen och ingår i avdelningen för ekonomi och verksamhetsstyrning.
Inköp sker i alla stadens verksamheter och inköps- och upphandlingsenheten har en stödjande och styrande roll i stadens inköpsarbete. Vi genomför upphandlingar genom hela upphandlingsprocessen, analyserar och följer löpande upp stadens avtalstrohet och inköpsmönster för att identifiera nya utvecklingsområden.
Solna stad är en kommun med mycket verksamhet utlagd på entreprenad vilket innebär att vi på inköps- och upphandlingsenheten har en viktig funktion för hela stadens uppdrag.
Vårt erbjudande
- Möjlighet att utveckla din erfarenhet inom en snabb och effektiv kommunal organisation.
- Ingå i NOFI (Norrorts förenade inköpare).
- Interna utbildningar och karriärmöjligheter.
- En hybrid arbetsplats som främjar god balans mellan arbete och fritid.
- Kompetenta och engagerade kollegor.
- Kontor centralt i Solna med närhet till kommunikation, restauranger och butiker.
Vad innebär arbetet?
Inköps- och upphandlingsenheten är inne i ett spännande utvecklingsskede och du kommer att ha en mycket viktig roll i att forma utvecklingen.
I rollen som E-handelsansvarig kommer du att tillsammans med inköpscontroller på enheten ansvara för e-handeln i staden. Du kommer arbeta nära stadens verksamheter och bidra till bättre avtalsuppföljning.
Som E-handelsansvarig ansvarar du för att:
- Framgångsrikt och självständigt driva samt förvalta e-handelsplattformen.
- Utföra viss systemadministration.
- Ansluta leverantörer, stötta inköpscontroller inom varor och med tiden införa tjänsteanslutningar.
- Leda samt samordna e-handelsteamet i det operativa, taktiska och strategiska inköpscontrollerarbetet.
- Aktivt arbeta med att analysera inköpsbeteende i syfte att öka beställarkompetens och öka volymerna av orderbaserade inköp.
- Kontinuerligt utveckla arbetsprocesser relaterade till inköp via e-handelssystemet.
- Delta i upphandlings- och avtalsarbetet kopplat till E-handel.
- Regelbunden uppföljning (funktionalitet, användargrad, avtalstrohet).
- Med hög servicegrad agera support gentemot förvaltningarna.
- Löpande identifiera och genomföra utbildningsinsatser i syfte att öka e-handelsanvändandet och inköpsmognaden inom staden.
Om dig
Du har
- högskoleutbildning inom ekonomi eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som motsvarande
- erfarenhet av att arbeta i förvaltningsorganisation gällande e-handel
- erfarenhet av system motsvarande Raindance och Marknadsplatsen eller Agresso inom offentlig sektor
- god svenska i både tal och skrift.
Det är det meriterande om du har erfarenhet av att framgångsrikt ha drivit e-handelsplattform och anslutit tjänster med gott resultat. Det är även meriterande om du har erfarenhet av strategisk inköpsstyrning och lagen om offentlig upphandling.
Då rollen kräver många kontakter både inom och utanför organisationen, ställs höga krav på din förmåga att samarbeta och skapa samt underhålla relationer. Som person är du serviceinriktad med god förståelse för verksamhetens behov samt hur det fungerar i en offentlig verksamhet. Du känner dig trygg i att arbeta självständigt och vet vilka frågor du ska ställa för att bäst stötta stadens verksamheter. Vidare är du tydlig i din kommunikation och har förmågan att se helheten och tänka strategiskt kring vilka utbildningsinsatser som behövs för att stärka upp kompetensen ute i verksamheterna.
Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning, på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Varmt välkommen med din ansökan senast 4 december. Urvalsarbetet kommer att påbörjas löpande. I denna rekrytering tillämpar vi bakgrundskontroll på slutkandidat.
Om du har några frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Malin Andersson, tf inköps- och upphandlingschef, på mailto:
linnea.brinkalv@solna.seVi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/314".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Solna kommun (org.nr 212000-0183)
Arbetsplats Stadsledningsförvaltningen, Inköps- och upphandlingsenheten
Kontakt Linnéa Brinkälv
08-7461547 Jobbnummer 9021435