E-arkivarie till Kansliavdelningen

Strängnäs kommun, Kansliavdelningen / Bibliotekariejobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen i Strängnäs

Nu finns möjligheten för dig som söker en utmaning och vill arbeta med e-arkiv- och dokumentstrategiska frågor i en mellanstor kommun med uttalad tyngd på digitalisering! Kommunens behov att hantera stora och varierande informationsflöden ökar och därmed söker vi dig som vill vara med och stötta den kommunala organisationen och att utveckla e-arkivet och nya arbetssätt i vår digitala resa. Du kommer att jobba tillsammans med andra funktioner inom förvaltningen för att befästa digitala arbetssätt och processer.

Tjänsten som e-arkivarie är förlagd till den administrativa enheten på Kansliavdelningen. Den administrativa enheten består av 7 medarbetare och en enhetschef. Kansliavdelningen ansvarar också för juridik, kris- och säkerhetsfrågor, hållbarhetsfrågor och utredningar samt allmänna val. Totalt arbetar cirka 23 personer på Kansliavdelningen.

Inom den administrativa enheten finns kommunarkivet som är den funktion som är den kommunala arkivmyndighetens förvaltning. Dess uppdrag är brett och sträcker sig från bevara och vårda äldre dokument till att arkivera digitala dokument, hålla dessa tillgängliga för allmänheten samt självklart stötta och ge råd till alla verksamheter inom förvaltningen.


Publiceringsdatum
2022-01-17

Arbetsuppgifter
Som e-arkivarie hos oss får du arbeta främst med att implementera och utveckla arbetssättet med att arkivera digitalt samt hantera e-arkivet och dess förvaltning. Du leder leveransprojekt till e-arkivet och prioriterar vilket system som ska hanteras härnäst. Arbetet är både operativt och strategiskt.

Vidare så står du för utbildning och informationssatsningar gällande arkivfrågor, för att öka kompetensen för de som arbetar med informationshantering i förvaltningen. Du ställer även arkivkrav vid bland annat upphandling och inköp av nya system. Kontaktytorna är många i de olika kommunala verksamheterna samt med systemleverantörer.

Tjänsten innehåller även framtagande av stödjande och styrande dokument som ska främja det digitala bevarandet, gallringsutredningar samt sedvanligt operativt arbete inom både digital som analog arkivering. Sekretessbedömningar och utlämnande av allmänna handlingar sker också.


Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning varav minst 60 hp inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande arbetslivserfarenhet, samt utbildning eller erfarenhet av digital arkivering. Har du även systemvetenskaplig utbildning, erfarenhet från arkivsektorn och/eller offentlig eller kommunal förvaltning är det meriterande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet, men söker självklart dig som är självgående, driven och utvecklingsbenägen. Du har en god förmåga att kommunicera och på ett engagerat sätt arbeta med att införa nya arbetssätt. Vidare samarbetar du bra och trivs med att ha många kontaktytor. Din servicenivå är hög.

Att vara tydlig och att arbeta strukturerat är viktigt för dig, så väl som att vara ett pedagogiskt stöd för hela förvaltningen.

Du kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt och kan se helhet utan att tappa detaljer. Du kan arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet även under tidspress. Dina kunskaper är goda i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "22/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Kontakt
Enhetschef
Elisabeth Ahlqvist
0152-29116

Jobbnummer
6255584

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen: