e-arkivarie

Åre Kommun, Kansliavdelningen / Bibliotekariejobb / Åre
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Åre, Krokom, Östersund, Strömsund, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åre Kommun, Kansliavdelningen i Åre

Åre är en av Sveriges mest kända turistorter. Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i skolan, att vägarna är välplogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.

Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Åre kommun är stolta över att vara en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.

Publiceringsdatum
2022-09-26

Arbetsuppgifter
Kommunledningskansliet söker nu en e-arkivarie för fem kommuners kommungemensamma förvaltningsorganisation för e-arkiv.

Åre kommun ansvarar för en kommungemensam tjänstemannaorganisation för drift av fem kommuners e-arkiv. Samarbetet är helt nytt och kommer att starta upp under senare delen av 2022. Organisationen och införandeprojektet är väl genomtänkt och resurser och kompetens för förvaltningen anpassade för att få till ett effektivt och väl fungerande e-arkiv med kontinuerlig fortbildning av alla medarbetare. Enheten för förvaltning av e-arkiv kommer ligga under kansliet (17 medarbetare) och kommer bestå av fyra personer (enhetschef, systemförvaltare, systemintegratör och e-arkivarie). Under första delen av 2022 startas enheten upp med hjälp av projektledandekonsultstöd och ett införandeprojekt med två verksamhetssystem genomförs. Därefter kommer enheten självständigt arbeta mot alla kommuner med projektledning, anslutning av olika verksamhetssystem samt med att ge kontinuerligt stöd och utbildning.

Tjänsten som e-arkivarie är ny och du kommer bli placerad direkt under driftchefen för e-arkiv. Här får du en unik möjlighet att vara med att bygga upp en helt ny verksamhet från grunden i tätt samarbete mellan arkivarier, systemförvaltare och integratörer.

Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:
• Leda och driva anslutningar av verksamhetssystem till e-arkivet
• Agera stödjande och rådgivande till samverkande kommuner i frågor om e-arkivering
• Utbilda samverkande kommuner i anslutningsprocess och e-arkiv
• Första linjens support i e-arkivfrågor

Då enheten är liten kommer arbetsuppgifter även att flyttas mellan medarbetare beroende på individuell kompetens och enhetens behov över tid. Tjänsten är placerad i Åre kommun (Järpen) men arbetet kommer innebära några resor till övriga kommuner i samverkan som är Härjedalen, Ragunda, Bräcke och Berg.

Kvalifikationer
• Vi söker dig som har goda kunskaper inom modern informationsförvaltning, likväl som inom klassisk arkivvård.
• Som person är du självgående och samtidigt samarbetsinriktad.
• Du har en examen med minst 60 hp i arkivvetenskap och vi tror att tjänsten passar dig som nyligen tagit examen från ett ABM-program eller annan utbildning med arkivvetenskap som huvudämne.
• Meriterande är om du har arbetat några år inom arkivsektorn, helst inom kommunal verksamhet.
• Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
• Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med kravställning samt anslutningsprocesser inom e-arkivering

Du är pigg på att hela tiden lära dig nya saker och har lätt för att skapa strukturer och upprätthålla ordning. Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär placering i säkerhetsklass. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

ÖVRIGT
Anställningen är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas tills säkerhetsklassningen är genomförd. Mer information om Åre kommun hittar du på www.are.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2023-01-02 Eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Åre Kommun, Kansliavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C103955".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åre kommun (org.nr 212000-2494)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Åre Kommun, Kansliavdelningen

Kontakt
Rebecca Dumky
rebecca.dumky@are.se
0647-161 04

Jobbnummer
7016830

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åre Kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åre Kommun, Kansliavdelningen: