Driven och utvecklingsorienterad nämndsekreterare sökes till Här

Härryda kommun / Administratörsjobb / Härryda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Härryda, Lerum, Partille, Bollebygd, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härryda kommun i Härryda, Kungsbacka, Mark eller i hela Sverige

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!

Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet.

Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!

Inför nästa mandatperiod förändras den politiska organisationen så att den nuvarande välfärdsnämnden delas i två olika nämnder, en nämnd för frågor om utbildning, kultur och fritid samt en socialnämnd. Kommunens förvaltning är organiserad i en samlad förvaltning för all verksamhet.

Vi förstärker nu kanslienheten med en nämndsekreterare. Kanslienheten ansvarar för stöd och service till den politiska organisationen genom bland annat sekreterarskap för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder med mera. Enheten ansvarar även för kommunens ärendehanteringssystem, kommunarkiv, genomförande av allmänna val samt konsultation och utbildning i juridiska frågor till förvaltningen.

Kanslienheten är en del av Utvecklingsfunktionen och en av stödfunktionerna i förvaltningen. I Utvecklingsfunktionens övriga uppdrag ingår också ansvar för att leda och samordna de kommungemensamma frågorna kommunikation, kvalitet, digitalisering och näringslivsfrågor.

Vi söker nu dig som vill vara med och utforma stödet till den nya politiska organisationen och inta nyckelrollen som nämndsekreterare i en av nämnderna.


Publiceringsdatum
2022-03-30

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare arbetar du mitt i händelsernas centrum och bidrar aktivt i kansliets utvecklings- och förbättringsarbete, bland annat med inriktning mot digitalisering. Tillsammans med övriga kommun- och nämndsekreterare arbetar du med att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du ger råd och stöd till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha goda kunskaper inom dessa områden. Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.

Du arbetar gentemot en av nämnderna i den politiska organisationen och kommer också att ha uppdrag som sekreterare i eventuella utskott och/eller arbetsgrupper. Som nämndsekreterare ansvarar du för all hantering inför och efter sammanträdena bland annat genom att upprätta kallelser och skriva protokoll via vårt diarieförings- och ärendehanteringssystem. I arbetet ingår kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna för nämnden. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området. Arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, ledning, och handläggare.

Under hösten 2022 kommer du att arbeta med förberedelserna för den nya mandatperioden och den nya politiska organisationen, bland annat genom styrdokument, rutiner och processer.

Uppdraget kan innebära viss oregelbunden arbetstid eftersom nämndens möten kan vara förlagda till kvällstid.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper inom relevant lagstiftning, såsom offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen, tryckfrihetsförordningen, samt kännedom om dataskyddsförordningen (GDPR). Du har mycket god språklig och kommunikativ förmåga, i både skrift och tal.

Du har tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, gärna från en kommun eller från annan myndighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som kommun- eller nämndsekreterare och/eller med verksamhetsutveckling. Arbetet som nämndsekreterare kräver att du är strukturerad, noggrann, effektiv och självgående. Vi ser också att du är framåt, kan ta egna initiativ och gillar utvecklingsarbete. Vidare är du stresstålig, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Rekryteringsarbetet påbörjas i takt med att ansökningarna kommer in, så ansök redan idag!

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I första hand ser vi att du söker tjänsten viavårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Härryda kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1107525".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härryda kommun (org.nr 212000-1264), https://www.harryda.se/

Kontakt
Utvecklingschef
Birgitta Flärdh
birgitta.flardh@harryda.se
031-724 88 11

Jobbnummer
6491576

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härryda kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härryda kommun: