Drifttekniker IT-driftcentral
Svenska Kraftnät / Supportteknikerjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du får göra skillnad i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker dig som är driven, nyfiken på teknik och vill vara med på en spännande och betydelsefull resa i formandet av vår nya driftorganisation. Svenska Kraftnät är en av energibranschens mest attraktiva arbetsgivare med drift av systemen som säkrar landets energiförsörjning.
Vi på Svenska kraftnät tar nästa steg i vår kontinuerliga utveckling genom att etablera en central IT-övervakningsfunktion till vår IT-driftcentral. Denna funktion ska tillhandahålla incidenthantering och övervakning av Svenska kraftnäts verksamhetskritiska IT-tjänster.
Publiceringsdatum2023-02-28Om tjänstenI din roll som drifttekniker kommer du vara en viktig "spindel i nätet" som säkerställer och garanterar en hög driftsäkerhet samt agerar snabbt på incidenter. Du sitter i vår nybildade enhet IT-Driftcentral och arbetar med incidenthantering, initial felsökning, fördelning av ärenden samt monitorering av flöden och larm. Som drifttekniker övervakar du system och dataflöden och skapar förutsättningar för att Svenska kraftnäts kärnverksamhet ska fungera felfritt. Genom en kombination av kunskap, erfarenhet och givna instruktioner ser du till att händelser får så liten negativ verksamhetspåverkan som möjligt.
Tjänsten är placerad i Sundbyberg och upplagt på plats enligt ett rullande dygnet runt skiftschema (2-skift).
ArbetsuppgifterSom drifttekniker kommer du arbeta med
• Övervakning och monitorering av system och dataflöden
• Ta emot incidenter och skapa ärenden i ärendehanteringssystemet
• Åtgärda och/eller skicka vidare öppna incidenter till 2:a/3:e linjen
• Ansvara för samordning och koordinering runt incidenter
• Tekniskt stöd till kontrollrummet
• Utför enklare diagnostiseringar och återställa tjänster enligt instruktioner (Linux, Nätverk och Windows)
• Följa upp och återkoppla ärenden till såväl tekniker som anmälare
• Uppdatera larm-/diagnos- instruktioner utifrån nya erfarenheter
• Tekniskt stöd till underhållsentreprenörer och annan fältpersonal i transmissionsnätet, vid exempelvis incidenter och planerade arbeten
• Agera första kontaktyta mot externa telekom-kunder i svenska kraftnäts fibernät vid incidenter och planerade driftavbrott.
• Arbeta enligt ITIL med fokus på incidenter i ärendehanteringssystemet samt förbättringsarbeten
BakgrundFör att lyckas med rollen ser vi att du har en gymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst ett års erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer, samt erfarenhet av monitorering och larmhantering. Utöver det har du goda kunskaper om servrar samt operativsystem (ex. Windows, Linux/Unix). Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande om du har:
• Arbetat i en 24/7 övervakning/NOC-funktion
• 1-3 års erfarenhet av applikationsdrift
• Erfarenhet av Unix
• Goda kunskaper inom OP5, SCOM, Prometheus, Grafana, OpenShift och Alert manager
• Goda kunskaper inom nätverk och kommunikation
• Erfarenhet av fibernät
• Erfarenhet av ärendehanteringssystemen Easit eller ServiceNow
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Till rollen söker vi dig som arbetar och självständigt kan driva ärenden tills de är lösta. Du bemöter utmaningar med handlingskraft och brinner för strukturerat problemlösning och förbättringsarbete. För rollen söker vi en ansvarsfull person som är stabil och kan samordna och vara en god kommunikatör. Du gillar att ha kundkontakt, ge god service och trivs att arbeta i team. Utöver detta är du nyfiken, hjälpsam, lyhörd, gillar att prata med människor och att dela med dig av dina kunskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Svenska kraftnäts samarbetspartner för denna roll, rekryteringskonsult Lena Sköld 08-562 159 19 på A-Talent Tech. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via mail: fö
rnamn.efternamn@svk.seSista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 31 mars 2023. Intervjuer sker efter överenskommelse.
Vill du vara med och jobba i en IT-organisation där ditt arbete betyder någonting, på riktigt?
Vi är i dag ca 400 personer på IT och vi kommer att växa med ytterligare 140 personer kommande två år. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till förnybar energi.
För att lyckas med målen så kommer vi använda oss av den senaste tekniken för att bland annat byta ut hela vår IT-infrastruktur samt öka vår utvecklingstakt kring system, digitalisering och processer. Allt utan att tumma på säkerheten förstås.
Om du skulle trivas att jobba och utvecklas i en växande organisation, och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss!
Sveriges viktigaste IT-jobb hittar du här
Ersättning Lön enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 7495050
Observera att sista ansökningsdag har passerat.