Domstolsverket söker erfaren supporthandläggare med verksamhetsinriktning
Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling / Juristjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling i Jönköping Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på
www.domstol.se.Vem söker vi?
Till kontoret i Stockholm söker vi nu en förstärkning av en driven, engagerad och erfaren supporthandläggare. Vi arbetar aktivt med att utveckla och erbjuda en hög servicenivå och lättillgänglig support till Sveriges domstolar.
Vad innebär arbetet?
Arbetsuppgifterna innebär i huvudsak att ge support till anställda inom Sveriges Domstolar i verksamhetsstöden Vera, DiBa, samt andra tjänster och system både i målhanteringen och den administrativa verksamheten. Supporten ges vanligtvis via ärendehanteringssystemet Marval, men även via telefon, skype och mail. I det vardagliga arbetet ingår att vägleda användarna rätt i systemen, att ge tips på hur olika funktioner kan och ska användas, ge information och råd samt att lösa tekniska problem. Du kommer att arbeta i ett väl fungerande team där många ärenden diskuteras och löses gemensamt. Tjänsten som supporthandläggare kommer att kombineras med annat arbete inom verksamheten, bl.a. arbete med information, utbildning, kravhantering samt testning.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Vem är du?
Du som söker har minst fyra års erfarenhet i närtid i rollen som domstolshandläggare på allmän domstol och har goda kunskaper i användandet av Vera och DiBa. Du ska ha erfarenhet av att utbilda användare i bl.a. Vera och DiBa. Det är meriterande om du har rollen systemadministratör i Vera samt erfarenhet av arbete med support, utbildning och framförallt fördelning i Vera. Har du varit handläggarchef är även det meriterande. Vi vill att du kan men också vill lära dig mer om hur Vera och DiBa stödjer domstolarna i hela målhanteringen från inkomna handlingar till avslut i mål.
Du har en hög social kompetens och brinner för att ge god service. Du är kommunikativ, problemlösande, noggrann och har förmågan att prioritera bland dina arbetsuppgifter utifrån ett kund- och verksamhetsperspektiv. Du har ett gott omdöme och förmåga att möta kunderna och att bygga ett nätverk som underlättar ditt arbete. Du bör dessutom vara nyfiken på ny teknik och vara en van datoranvändare. Då du kommer att arbeta i ett väl fungerande team där förmågan att ta ansvar och samarbeta är mycket viktigt, lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Tjänsten är placerad på enheten för informationshantering som är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår bl.a. att tillhandahålla verksamhetsstöd för den dömande verksamheten utöver det centrala stödet för målhanteringen, bearbeta förändringsönskemål och fel i Vera samt uppföljning avseende processer och kvalitet. Detta innefattar att tillhandahålla en central support för medarbetarna vid domstolarna i deras användning av olika verksamhetsstöd, vilket kräver ett nära samarbete med domstolarna.
Hela avdelningen på ca 50 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, och för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering, för juridisk rådgivning och stöd till domstolarna i administrativa frågor. Avdelningen svarar även för rådgivning och stöd till domstolarna i arkivfrågor samt driver utvecklingsfrågor inom arkivområdet. På enheten för informationshantering är vi 15 medarbetare med olika yrkesbakgrund. Tillsammans arbetar vi i nära samverkan med domstolar och externa intressenter.
Publiceringsdatum2024-02-23Övrig informationNågra av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Ersättning Månadslön Individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024-279".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling
Kontakt Enhetschef, enheten för informationshantering
Tove Zetterqvist
tove.zetterqvist@dom.se 036-15 55 54 Jobbnummer 8490914
Observera att sista ansökningsdag har passerat.